Good Lie, The
Udgivet 5. nov 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Der er altid krig og ufred i Afrika, hvis du spørger vestlige film. Borgerkrig i “Hotel Rwanda”, en grisk og kynisk medicinalindustri i “The Constant Gardener” og mere borgerkrig i “Black Hawk Down” og “Blood Diamond”. Hvide fra Vesten er som regel løsningen på problemerne. Sådan er det også i “The Good Lie”. Og dog. Reese Witherspoons heartland american fra Kansas er overraskende ikke centrum for den her Afrika-fortælling, men det begynder naturligvis med en borgerkrig.
Det har den canadiske instruktør Philippe Falardeau et nuanceret blik for. For selv om den konkrete ulykke; mord, flugt og mange år i flygtningelejr, erstattes af Kansas og Reese Witherspoon, så bliver alt ikke bare godt igen, fordi du får et job i et amerikansk supermarked. Traumerne, skyldfølelsen om at være blandt dem, der slap væk, og integrationen i en helt ny verden med madspild og rulletrapper forsvinder ikke så let. Det gjorde de heller ikke for Monsieur Lazhar, der spillede titelrollen i Falardeaus bittersøde flygtningefabel fra 2011. Den bitre smag vækker lige så meget eftertanke i amerikanske “The Good Lie” som i canadiske “Monsieur Lazhar”, mens de søde kultursammenstød imellem de tre hovedpersoner – Mamere, Jeremiah og Paul – og USA karikeret viser forskellen på amerikansk og canadisk film. “Coming to America” blev ikke lavet forgæves.
Så er det straks sjovere, når den vestlige magelighed spejles i Afrika. Hverken psykolog, sprogkurser eller anden uddannelse stilles til rådighed for de tre på flugt, der spilles af virkelige flygtninge, hvilket ikke virker uden effekt. Bare de får et arbejde, så bliver alt godt er logikken. Det er her Witherspoon kommer på banen. Hun får sat jobsamtaler op, hvor rutinespørgsmålet til jobbet hos en vaffelfranchise lyder: ”Hvad fik dig til USA?” Svaret, der forstyrrende falder lige så rutinedrevet, sætter vaffeltjansen i perspektiv. ”Min familie blev slået ihjel.” Bum. Tænk over den, vaffelchef.
Normalt er det handlekraftige vesterlændinge, der giver en hånd til Afrika(neren). Her adskiller Falardeaus Afrikafilm sig fra de fleste andre. Mamere, Jeremiah og Paul kan selv. De kan dovne den, føle savn, tage stoffer, glædes, skændes, bebrejde, undskylde, ofre sig og redde liv. De kan gøre en aktiv forskel. Det bliver bedre film efter film, selv om der stadig altid er krig i Afrika.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet