Grand Budapest Hotel, The
Udgivet 26. mar 2014 | Af: paideia | Set i biografen
Instruktøren Wes Anderson har en tendens til at dele vandene. Mange bryder sig slet ikke om hans film og anklager dem for at være form uden indhold. Selv blandt hans fans er der et skisma imellem dem, der ser “Rushmore” fra 1998 som hans bedste film og alt derefter som mere og mere outrerede udstyrsstykker. Og så er der dem, som ikke kan få nok af hans kulørte farveladeverden og hans vidunderligt krøllede karakterer. Lad mig med det samme advare: Kun de sidstnævnte vil til fulde sætte pris på “Grand Budapest Hotel”.
Det flamboyante går i den grad igen i filmens look; altdominerende pastelfarver, bygninger og møbler overlæsset af ornamentik og ikke mindst groteskt sminkede og udklædte biroller spillet af så mange af mine favoritskuespillere, at jeg umuligt kan nævne dem alle. Han gør også her brug af modeller og miniaturer som i “Moonrise Kingdom” og “The Life Aquatic with Steve Zissou”, hvilket man enten finder vildt charmerende eller frygteligt påtaget. Jeg er ikke i tvivl. Jeg elsker det! Hovedhistoriens kulørte dekadence sættes i kontrast med en rammefortælling, der foregår i 70’ernes Zubrowka, der er blevet en socialistisk stat med alt, hvad dertil hører af lortebrune habitter, funkis og vanvittige farvekombinationer. Den kontrast er ikke kun visuel, men der er også en gennemgående stemning af forfald og nostalgi i disse scener.
Det er dog stadig en ualmindeligt underholdende film. Der er veloplagt slapstick, der ville få Groucho Marx til at vrikke med øjenbrynene, og en knastør dialog-humor, som rammer lige i plet hos mig. Således Gustave H’s bemærkning til hans ledsagers chok over at opdage, at conciergen havde sex med en 84-årig gæst: ”Jeg har prøvet ældre.” Alle de spidsfindige detaljer og sjove påfund kunne nemt have gjort filmen lidt for lang, men den er skarpt klippet, og det er befriende at se, hvor langt den når på sine 100 minutter.
Hvis man er fan af instruktøren, så er “Grand Budapest Hotel” en film, man bare må overgive sig til. For skeptikere er her intet nyt under solen; bare mere af det samme. Hvis man formår at lade sig rive med, lover jeg til gengæld en af årets lækreste film – i enhver betydning af ordet. Det er samtidig rart at se, at Wes Anderson stadig kan udvikle sig. Kombinationen af den kunstige og iøjnefaldende stil med en mørkere tone er filmens bedste træk. Hvis det er et hint om hans fremtidige arbejde, så er der meget godt at se frem til.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet