Hacksaw Ridge
Udgivet 9. nov 2016 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Hvis man nu ikke vidste bedre, kunne man måske være tilbøjelig til at tro, der fandtes to Mel Gibson’er. Ham skuespilleren, den kække, langhårede charmør, der lagde firserne for sine cowboystøvler. Og så den onde navnebror, instruktøren, den rugende, bistre statistbøddel bag “Passion of the Christ” og nu “Hacksaw Ridge”. Når Gibson hopper bag kameraet tager en vis person ved ham- Han ville nok selv sige Gud, men han laver disse massive, blodige og langt hen ad vejen dybt nihilistiske film. Og lad os bare slå fast, at alderen ikke har fået ham til at skrue ned for hverken knuste kroppe eller svulstig krigsretorik.
Måske Gibson vil straffe sin hær af skuespillere for aldrig selv at have rodet rundt i mudderet i den uhyggelige Stillehavskrig. Der er i hvert fald en fuldstændig klar intention om at gøre den rigtige Doss til en helt. Eller en kendt helt. Glorificeringen er uden tvivl fortjent, men det betyder også, at Garfield næsten kun får gudsfrygtige bibelcitater at arbejde med. Doss er et paradoks, han kræver at blive soldat, men nægter at affyre våben. Men hans forklaring er bundsimpel og let at skære en patriotisk hymne over. Lille Desmond slår sin bror med en sten og kigger op på familiens plakat med de ti bud. ‘Du må ikke slå ihjel’, men hvad så når man er i krig med Satan? Hvad så, Gud?
Så er argumentet måske, at det lige netop er denne her historie, der kræver at blive fortalt. Men ud over, at han er en ekstraordinært heltemodig sygepasser, bliver Doss’ særlighed aldrig til en central del af krigsscenerne. I et inferno af bulder og brag og anmassende orgelmusik flintrer han mest rundt og lapper kroppe sammen i en forlænget version af Docs afsnit af “Kammerater i krig”. Der nærmer “Hacksaw Ridge” sig de to timer, men Gibson moser på i uendelige seancer, mens Garfield messer ’Gud lad mig redde en til'. Den lille bakketop i Japan bliver til Gibsons kirke, hvor han udlægger dagens tekst til højstemt korsang. Jesu Kristi blod flyder i litervis og hans legeme sprænges i stumper. Som så mange andre præster forsøger han at gøre lidelse til en god historie, men det er nok ikke én, man vil huske om 2000 år.
Som sin instruktør lider “Hacksaw Ridge” af en eller anden form for mild personlighedsspaltning. Der er et antikrigsbudskab et sted derinde, en endelig afsløring af ærens mark som et beskidt mudderhul, hvor det regner med helt tilfældig død og ødelæggelse. Men det er pakket ind i himmelske sølvtrompeter og beklædt med amerikanske ordensbånd og stjerner. Instruktør Gibson virker mere indebrændt end nogensinde før. Jeg følte sig næsten kaldt til søndagsskole af den strenge degn, der lige vil skære det ud en sidste gang: Gud snakker med sydstatsaccent, og hans straffende engle kører Ford og skyder med Colt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet