Hannah Montana – Filmen
Udgivet 7. maj 2009 | Af: Benway | Set i biografen
Halvvejs gennem “Hannah Montana – Filmen” fik jeg det pludselige indfald, at det hele var en eller anden LSD-påvirkets syge mareridt. Det er selvfølgelig ikke det, filmen skal forestille at være, men på en eller anden bizar måde ville det hele give betydelig mere mening.
Historien er en slags krydsning mellem en superheltefilm og “High School Musical”. Den følger pigen Miley, der lever et dobbeltliv som almindelig teenager om dagen, men som bliver til popstjernen Hannah Montana om natten. Hendes virkelige identitet er hemmelig, hvilket ikke mindst er mirakuløst i betragtning af, at hendes kostume blot består af en blond paryk, som af uransagelige årsager åbenbart er nok til, at hun ikke bliver genkendt. Superman skiftede i det mindste personlighed, når han blev Clark Kent. Hannah og Miley opfører sig derimod fuldstændig ens.
Billy Ray Cyrus (ham med slageren “Achy Breaky Heart”) spiller faderen, og hans rigtige datter udfylder hovedrollen som Miley, om end hun leverer mere energi end ligefrem talent til rollen. Musikken fylder meget i historien, der mest føles som en rammefortælling, som blot skal tjene til at give hovedpersonerne anledning til at synge. Det ville såmænd også være til at leve med, hvis ikke sangene var så gennemført rædselsfulde, som de er, og på trods af mængden er der ikke en eneste mindeværdig melodi i skramlekassen.
Dertil skal så lægges, at numrene fremføres i bizarre scener, hvor skuespillerne mimer til sange, der ofte er fuldstændig ude af sync med læbernes bevægelser, hvilket giver scenerne en sær fremmedgørende fremtoning, som om det var en surrealistisk David Lynch-film. Ligeledes er tonen i filmen vildt svingende, og den går fra alvorlig det ene sekund til fjollet slapstick i det næste. I en af scenerne bliver en dreng bidt i rumpen af en alligator, hvilket vi vist nok skal opfatte som komisk, selvom effekten snarere er foruroligende.
Hvis man er en stor fan af serien, har alle Hannah-dukkerne og endnu ikke er rundet de fjorten, er filmen muligvis lige sagen, men for alle andre ligner den mere psykisk terror. ”Livet er en klatretur, men udsigten er fantastisk,” siger den blonde Hannah i filmen og har utvivlsomt ret. Jeg var f.eks. taknemmelig for udsigten over parkeringspladsen, da jeg forlod biografen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet