Hannahs valg
Udgivet 12. nov 2009 | Af: kilgore | Set i biografen
Hvad nu hvis den Internationale Domstol, der er skabt til at håndhæve retfærdighed, i virkeligheden ikke er et hak bedre end de forbrydere, den har på anklagebænken? I Hans-Christian Schmids nye film “Hannahs valg” må hovedpersonen Hannah netop sande, at domstolen ikke lever op til idealet. Desværre tabes den kritiske påstand på jorden i en noget ujævn film.
Ved den Internationale Domstol i Haag står en tidligere serbisk general anklaget for krigsforbrydelser mod civile under krigen i det tidligere Jugoslavien. Anklageren Hannah Maynard har et perfekt kronvidne i den unge bosniske kvinde Mira Arendt, men kræfter både blandt bosnisk-serbiske nationalister og politiske interesser inden for hendes eget system modarbejder sagens gang og forhindrer derved generalen i at få den straf, han fortjener.
Hans-Christian Schmid fortæller sin historie i en meget nøgtern stil, der ikke byder på megen filmteknisk leg. Det giver gennemgående filmen et lidt skrabet og billigt udseende, der leder tankerne hen på en tv-film. Det eneste tidspunkt, hvor filmen forsøger sig med lidt stilistisk raffinement, er i en række retssalscener, hvor der nervøst zoomes med rystet håndholdt kamera, men det kommer desværre også til at minde lidt for meget om bedaget tv-æstetik.
Desværre bliver filmens egentlige hovedkarakter Hannah aldrig helt så interessant som Mira. Man tager indimellem sig selv i at kede sig en smule i selskab med den noget skabelonagtige Hannah, der spilles lidt bastant af Kerry Fox. Mira er interessant, fordi hun virkelig har noget på spil – det har Hannah ikke rigtigt. Jo, hun risikerer selvfølgelig at miste advokatkarrieren i kampen mod systemet, men det fremstår som bagateller i forhold til de problemer, som Mira slås med.
Det er imidlertid ikke svært at se, hvorfor netop Hannah er valgt som hovedperson. Hun fungerer nemlig som idealisten, der må sande, at det system, hun arbejder for, ikke er, hvad hun troede, det var. Hun skal illustrere den kritik, som er indlejret i filmen – at de internationale institutioner, der hævder at tjene global retfærdighed, ikke selv lever op til deres idealer. Kritikken er interessant nok, men i filmen virker det en anelse for konspiratorisk, måske fordi man for Gud ved hvilken gang har typecastet vor landsmand Jesper Christensen til at spille den stygge bagmand.
“Hannahs valg” lykkes i skildringen af den krigstraumatiserede Mira, der desperat kæmper for, at kollektive fortrængninger skal frem i lyset. Men den egentlige kerne i filmen – institutionskritikken – falder tungt til jorden med en uinteressant hovedperson og konspiratoriske klicheer i kedelig tv-æstetik.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet