Haywire
Udgivet 18. apr 2012 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Det er ikke mere end et lille halvt år siden, at virusthrilleren “Contagion” havde premiere, men allerede nu er hyperproduktive Steven Soderbergh klar med endnu en film, “Haywire”, den 25. fra instruktørens hånd siden debuten “Sex, løgn og video” i 1989. “Haywire” leverer veldoseret action uden det store omsvøb, og filmens slagkraftige, kvindelige hovedrolleindehaver, Gina Carano, slår på tæven så englene synger.
I bilen forklarer Mallory baggrunden for den voldsomme episode. Hun er hemmelig agent, og det samme er Aaron med den nu brækkede arm. De arbejder ikke for staten, men er hyret af et privat bureau, ledet af den såkaldte Kenneth (Ewan McGregor). Senest har Kenneth sendt Mallory på en mission i Dublin, hvor hendes opgave blot var at udgive sig for at være gift med den britiske agent Paul (Michael Fassbender). Men da Paul forsøger at slå hende ihjel, forstår Mallory, at hun ikke længere kan vide sig sikker på noget eller nogen, og så går den vilde jagt/flugt for alle involverede parter.
Vanen tro hos Soderbergh er listen af ikke bare stjerneskuespillere, men også dygtige skuespillere, imponerende i “Haywire”. Banderas, McGregor, Fassbender, Bill Paxton, Michael Douglas og sågar franske Mathieu Kassovitz er alle at finde i både større og mindre roller. Det til trods, er det alligevel Gina Caranos Mallory Kane, der rager op over olympen. Carano er tidligere superstjerne i den såkaldte MMA-liga (Mixed Martial Arts), hvor hun siden 2006 har flexet misundelsesværdige mavemuskler og pareret cirkelspark. I “Haywire” overlades det med den bare hud som nævnt til Fassbender, mens Carano får lov til at gøre det, hun er bedst til: Sparke røv. Det er med andre ord ikke for Caranos evner udi skuespillets forfinede kunst, at man skal se Soderberghs seneste.
Filmen lever unægteligt allerbedst i de nøgternt barske slåskampe, hvor Carano som en kvindelig pendant til Jason Bourne deler håndmadder og smadder ud med en sjældent set fandenivoldskhed. Oftest foregår de mange nærkampe i lange takes, helt uden brug af underlægningsmusik eller alt for overdrevne kapow-lydeffekter – og det er sgu forfriskende at sidde igennem. Med en hvilepuls på 220 fræser den genrebundne fortælling i “Haywire” over stok og sten. Det meste af tiden lidt for hurtigt og overfladisk til, at man rigtig kan nå at udrede de mange indfiltrede handlingstråde, hvis de da overhovedet kan udredes fuldkommen. I det (yderst overraskende) øjeblik rulleteksterne glider over lærredet, har man med et enkelt ryst på hovedet glemt filmens handling. Tilbage står kun den rendyrkede fryd, Gina Carano har leveret i form af velplacerede karatehug og et mindeværdigt og meget dødeligt lårkvælertag iført cocktailkjole.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet