Hende
Udgivet 27. feb 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Spike Jonze har tidligere inviteret mig på tur ind i en kendt skuespillers hoved i “Being John Malkovich”, skaffet en Oscar-nominering til en fiktiv karakter med “Orkidé-tyven” og afholdt legetime med levende bamsedyr i “Where the Wild Things Are”. Så havde det været alle andre end lige den eksperimenterende musikvideo-instruktør, der havde inviteret på romancedrama imellem mand og styresystem, så havde jeg nok skeptisk sagt: “Aaarhh?” Men når det er Spike Jonze, der indbyder: “Helt sikkert, kom med!”
Det er netop følelsen, der er omdrejningspunktet i “Hende”. Filmen krammede mig med sin helt rigtige indie-måde at ufokusere lyskilderne, der så kunne skinne på Joaquin Phoenix’ helt rigtige, underspillede hipster-antihelt komplet med ironisk overskæg og forfatterdrømme til de helt rigtige, urbane toner af Arcade Fire. Rart eller rettere helt rigtigt, cool selskab. Men har man ellers set sine film om kunstig intelligens, så ved man også, at de er onde og ude på noget, computerne – tænk bare på H.A.L 9000 fra “Rumrejsen 2001”. Men ikke her, ikke på den her rejse, der er hyggevarm og uden skurke. Her er allerhøjest en nuanceret bitter ekskone, der bare gerne vil have eks’et på skrift, så hun kan komme videre med det rod, kærligheden og livet er.
Så selv om Spike Jonze, her med sit første eget manuskript, let kunne pege en løftet fremtidsfinger imod perfekte selvglansbilleder på Facebook og vores stigende fokus på mig fremfor dig, så gør han det ikke. Det er ikke det, han vil. Heller ikke da veninden Amy (Adams) bliver skilt til fordel for mig-tid med sit styresystem. Jonze sætter bare blødt og cool menneske-maskine-bolden i spil, men den skal ikke gribes, bare hænge der, fordomsfrit svævende imens Samantha hæst synger menneskeknæene lækkerbløde på Theodore og mig i en fremtidsby, der hverken føles fjern, ond eller optimal. Bare menneskelig, hvad det så end er.
“Hende” har ikke den galt gakkede energi, der var så frisk i Jonzes to Charlie Kaufman-samarbejder – “Being John Malkovich” og “Orkidé-tyven” – men derimod forlænges den sørgmodige, indie-rigtige tone fra “Where the Wild Things Are”. Bamselegen er dog erstattet med voksenleg, og skrælles der ind til den inderste kode i Spike Jonzes nye styresystem, så står tilbage en film, der kun har brug for menneskelig tilgivelse for én eneste fejl, som den deler med Samantha: Den er helt rigtig.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet