Hotel Transylvania
Udgivet 8. nov 2012 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Tolerance er i højsædet i denne nye film om venlige, flinke, tåbelige og elskelige monstre, der ofte tager på ferie i Transsylvanien, hvor de for en gangs skyld kan være i fred for de krigsliderlige mennesker – et godt, børnevenligt tema og en god historie, der desværre ikke bliver fortalt helt så godt, som man kunne have håbet på.
“Hotel Transylvania” er en film for børn, der dog også henvender sig til voksne. Der bliver leflet en smule for de kære små med træge jokes om ildelugtende prutter og deslige, men heldigvis bliver rollingernes voksne biografkompagnoner ikke fortrængt. Samtidig sidder de danske oversættelser af filmens sange ofte lige i skabet – fyldt med så mange muntre popkultur-referencer, at man bliver helt varm om hjertet. Desværre har de mange prædikener om menneskelig tolerance ikke den helt samme effekt. “Hotel Transylvania” er en film, der gerne vil gøre børn klogere på tolerance og antiracisme, hvilket er et ædelt og nobelt foretagende. Det er bare ikke så nobelt, at det bliver gjort med en løftet pegefinger imellem alle vittighederne.
Til filmens fordel skal det så siges, at de fleste af disse sketches vitterligt er sjove, og selvom filmen er hamrende sukkersød, er den da ganske gemytlig. De fleste interesserer sig jo for vampyrer nutildags (ja, i “Hotel Transylvania” får “Twilight” selvfølgelig også lige et hug med på vejen), og som en andet “True Blood”-afsnit benytter “Hotel Transylvania” lejligheden til at introducere samtlige monstre, der nogensinde er blevet skildret i både bøger, vandrehistorier og film, og især de forskellige jokes om onde mennesker kontra søde monstre er svære ikke at trække på smilebåndet af.
Tolerance er selvfølgelig en ting, som langt de fleste voksne gerne vil indgyde i deres børn, og her prøver “Hotel Transylvania” at give en hjælpende hånd via en historie om monstrene, der undgår mennesker, fordi de har dårlige erfaringer med dem. Frygt skaber had og isolation, og det er dette mønster, der skal brydes, og det er prisværdigt, at “Hotel Transylvania” slår den pointe fast. Det gør den også med stor overbevisning i perioder, men til slut sidder man med følelsen af, at “Hotel Transylvania” snarere er den strenge onkel, der altid kommer med lærerige, men langsommelige moralprædikener, end den mere lune onkel, der måske nok griner lidt for meget af sine egne vitser, men som trods alt er godt selskab.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet