Hulk, The
Udgivet 9. jul 2003 | Af: The Insider | Set i biografen
Figuren Hulk kan nærmest klassificeres som et moderne miks af klassiske historier som “Frankenstein”, “King Kong” og “Dr. Jekyll and Mr. Hyde”. Den unge professor Bruce Banner bliver udsat for en livsfarlig dosis radioaktiv gammastråling, som udløser noget genetisk indeni Bruce, som har været til stede siden hans fødsel. Hvis nogle nu pirrer Bruces temperament, transformerer han sig ufrivilligt om til Hulk: et rasende og 5 meter højt kreatur kun iført lilla shorts (som, af ukendte årsager, aldrig går i stykker under forvandlingen). Når “stormen er løjet af”, forvandler han sig tilbage til Bruce Banner, som ikke synes at have nogen klar idé om, hvad hans voldsomme alter-ego har foretaget sig… det føles som en drøm. Som følge af hans tøjlesløse temperament og voldelige tendenser, får han selvfølgelig hele militæret på nakken, selvom han egentlig besidder et godt hjerte.
Eric Bana spiller den følelsesmæssigt distancerede Bruce Banner ganske godt. Vi får en klar fornemmelse af, at dette er en person der i sandhed har nogle indre dæmoner, som han har svært ved at bekæmpe. Udover Eric Bana optræder bl.a. Jennifer Connely (som sidste år vandt en Oscar for sin rolle i “A Beautiful Mind”) som Bruces kollega og ekskæreste Betty Ross, Sam Elliott som Bettys far, General Ross, og Nick Nolte leverer en herlig præstation som Bruces aldrende og mistroiske far.
Ang Lees (som ikke er i familie med tegneseriens skaber Stan Lee) CV gør ham måske ikke til det mest oplagte valg til at instruere en tegneseriefilm, men Lees stærke sans for både følelsesladet drama og veldrejet spænding kommer ham til gavn i dette tilfælde. Men dette er på én gang filmens store fordel og filmens store svaghed, fordi “The Hulk” har meget svært ved at finde ud af, om hvorvidt den vil iværksætte en renæssance indenfor genren, og levere et vitterligt dybsindigt og originalt værk, eller om den vil satse på at levere glimrende underholdning i bedste “X-Men” stil. Eric Bana har passende defineret “The Hulk” som værende “en græsk tragedie”. Filmen virker en smule for seriøs, og ofte bange for at rigtig slå sig løs. Dette vil nok fryde enkelte skeptikere, men mange fans vil sikkert føle sig snydt.
Filmen spiller også for meget på forholdet mellem Bruce og hans far, og for lidt på forholdet mellem Bruce og Hulk. Bruce synes faktisk at have det ganske fint med Hulk – det er blot hans fortrængte fortid som nager ham. Det er ærgerligt, at filmen ikke virkelig vover at vise og diskutere det ustabile forhold mellem Bruces to forskelligartede personligheder, da dette uden tvivl kunne have dannet grundlag for nogle interessante diskussioner og dramatiske scener. Enkelte vil måske også føle sig snydt, fordi filmen ikke har inkluderet en eneste skurk fra tegneseriens store persongalleri. Det var dog ikke rigtig noget, der personligt gik mig på nerverne, selvom manglen på interessante skurke med interessante motiver (ligesom i “Daredevil”) gør filmen knap så mindeværdig og fængende. Danny Elfmans musik er meget stemningsfuldt, men minder en tand for meget om hans fremragende “Red Dragon” soundtrack (specielt temaet).
“The Hulk” rummer en del gode elementer, og har mange spændende passager, men fordi at den ikke rigtig aner hvor den virkelig vil hen, ender filmen som en ret ujævn og utilfredsstillende oplevelse. Filmen veksler ofte mellem god underholdning og tungt drama, uden at finde noget fast fodfæste, og det trækker meget ned, også fordi filmen bruger 140 minutter på at lede efter dette fodfæste. Men en god skuespillerbesætning, flotte effekter, glimrende og effektiv klipning og en ganske sød og fængende kærlighedshistorie gør alligevel filmen værd at se.
Klik her for at læse mere om “The Hulk” i Ugens filmz.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet