Human Flow
Udgivet 7. nov 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Det er et næsten som at se en smuk BBC-dokumentar. Æstetikken er i hvert fald ramt i de store luftskud af uendeligt blåt hav med en lille hvid prik i midten. Men så kommer man tæt på og ser, at prikken ikke er en nuttet hval-familie på migration, men et badekar af en båd proppet til randen med flygtninge. Ai Weiwei opsætter verdens uendelige humanitære kriser næsten som et naturfænomen. En kværnende konstant, der skubber til titlens “Human Flow” og forplanter sig ud i 140 kaotiske minutter. Det er langt, tragisk og med kun et spinkelt håb om bedring. Film og virkelighed ligner hinanden.
Idealisme kontra realisme. Det falder lige ned i den debat, der popper op med jævne mellemrum om rimeligheden i, at kunstnere diskuterer politik og samfund. Vi har bare åbenlyst at gøre med en fyr med, uden sammenligning i øvrigt, lidt mere systemkritisk tyngde end Medina. I kraft af sin status som kinesisk dissident er Ai Weiwei til alle tider konkret påvirket af undertrykkelse og politisk magtmisbrug. Det, man kan diskutere, er hans evne til at iscenesætte et værk uden sig selv i fokus. Der er mange sekvenser, hvor kameraet filmer Ai Weiwei, der filmer med sin telefon, hvorefter der klippes til dens rystede nærbilleder. Helt tæt på Weiwei, der tilbyder varm te, Weiwei, der køber frugt, Weiwei, der trøster en grædende kvinde.
Man kan ikke gradbøje tragedie, når den præsenteres så direkte, men det er vel et eller andet sted det, der sker, når politikere prioriterer. Er det værst at være afrikaner eller syrer lige nu? “Human Flow” er en slags dokumentation af afstanden mellem et håndtryk fra en leder i Bruxelles og en håndsrækning til en halvdød sudaneser i Middelhavet. Det første har reel betydning, det sidste er et quick fix, som redder fra druknedøden, men ikke fra en status som andenrangsmenneske. Forskellen her er så massiv og konstant, at man mørnes over tid. Der er allerede vist tusinder af de billeder, som Ai Weiwei stiller op, men man er stadig ikke immun over for deres pågående styrke.
“Human Flow” er båret af aktualitet, men det virker ikke, som om den mister relevans lige foreløbig. Det er den triste konstatering, den selv når frem til efter ca. fem minutter og derefter gentager og gentager og gentager. Det er ikke et gennemarbejdet feltstudie som Godfrey Reggios “Koyaanisqatsi” eller en æstetisk fejring af liv som Frickes “Samsara”. Det er 100 stærkt vinklede udgaver af den samme, velkendte historie. Og hvis vi kan blive ved med at se genudsendelser af delfiner, kan vi nok også tåle at høre den her et par gange mere.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet