I min datters navn
Udgivet 20. sep 2017 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Retfærdighedens hjul er tunge og træge. De tager tid at få op i omdrejninger. Af og til skal der mere end almindelig udholdenhed til, hvis man skal stå processen igennem. Den udholdenhed har André Bamberski rigeligt af i “I min datters navn”. Så meget, at det ligner en monoman besættelse. Forståeligt nok. For hans 14-årige datter er død under omstændigheder, der næppe er så naturlige, som myndighederne først vurderede. Det bliver begyndelsen på et retssagsdrama, der strækker sig over mere end tre årtier – trods sin spilletid på under 90 minutter. Det er lang tid at føle retfærdig harme, men ikke nok til også at lære karaktererne at kende som andet end brikker i et retsopgør.
Tiden flyver, 70’erne bliver til 80’erne, og Andrés sorte hår får sine første grå stænk. Han lever et nyt liv med en ikke nærmere beskrevet kvinde og deler sine to børn med ekskone og Koch. Under en ferie med moren og den mistænkelige læge bliver datteren Kalinka fundet død i sin seng. Koch fortæller, at han har gjort, hvad han kunne for at genoplive hende, men alt var forgæves. Men mistænkelige omstændigheder hober sig snart op. Hvorfor har lægen givet Kalinka indsprøjtninger? Hvorfor var han med til hendes obduktion? Sporene peger tydeligt i én retning, og de eneste, der ikke kan se det, er retssystemet og Kalinkas mor.
På samme baggrund bliver Daniel Auteuils præstation som André Bamberski svær at føle noget for. Der er travlt, når hans kamp mod Koch og retssystemet forfølges gennem tredive år. En masse knivskarpe punktnedslag med års mellemrum. Meget lidt udenomssnak af den slags, der kunne have givet en fornemmelse for mennesket bag kampen. Det er sagen og dens uretfærdigheder, der er i centrum. Retsvæsnets slatne impotens. Selvtægtens fristelse. Jeg forstår harmen. Og jeg forstår den knuste fars besættelse. Men det forhastede, hoppende tempo og det meget snævre fokus gør ikke fortællingen nogen tjenester.
Det er sjældent, jeg ønsker, at en film havde været længere. Men den triste, sandfærdige historie om en død teenager, der blev svigtet af retssystemet, havde fortjent lidt mere luft til at tage hånd om sine karakterer. Som den står, er “I min datters navn” en stakåndet anklage mod et retssystem, der ikke var sin opgave voksen. Men karaktererne får ikke tid til at blive mere end navne i obduktionsrapporter og anklageskrifter. Og det er altså synd.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet