ID:A
Udgivet 24. nov 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Det er ikke meget mere end en måned siden, at undertegnede i anmeldelsen af “Værelse 304” udtrykte sin tiltagende træthed over den stadige strøm af uopfindsom socialrealisme og endeløse ægteskabsdramaer, som dansk film gang på gang disker op med.
“ID:A” åbner med lidt af en genreklassiker: En ung kvinde vågner ved en flodbred uden nogen erindring om, hvem hun er, eller hvad hun laver der. Med sig har hun en taske med 2 millioner euro og en pistol, hvilket selvsagt hurtigt giver anledning til alle mulige spekulationer. Det siger næsten sig selv, at man ikke kan være i besiddelse af så mange penge, uden at nogen leder efter dem, og ganske rigtigt viser der sig også at være nogle banditter i hælene på vores hovedperson. Snart er hun på vej til Danmark, hvor fortidens hemmeligheder venter.
At Christiansen har et vist greb om genrefilmene, bevidner sammensætningen af “ID:A” om, og det er unægteligt også sjældent, at danske film er forsynet med så mange visuelt blændende skud, som vi ser her. Den første halvdel af filmen – hvor vi stadig er lykkeligt uvidende om sagens rette sammenhæng – fungerer ganske glimrende, så det er en enorm skuffelse, da anden halvdel viser sig at være næsten ét stort langt og temmeligt kedeligt flashback, hvor vi får fortalt hver eneste hamrende ligegyldige årsagssammenhæng i udpenslede detaljer, hvilket ikke mindst bliver et problem, når de nu er så vildt utroværdige som her. Man lader hurtigt tankerne flyde mod film som Liam Neeson-thrilleren “Unknown Identity”, der ligeledes består af vrøvl i lange baner, men som i det mindste er fornuftig nok til at springe hurtigt over de dele, der ikke hænger sammen.
Manuskriptet lader i det hele taget til at være en gevaldig hæmsko for filmen, hvis kluntede replikker ikke giver de ellers kompetente skuespillere meget at arbejde med, og som gør det vanskeligt at føle noget synderligt for dem. Selv da en sympatisk bifigur må lade livet, er man som tilskuer komplet uberørt, og den tiltagende ligegyldighed gør det svært at interessere sig blot det mindste for filmens handling. Ganske vist får vi opklaret det hele i anden halvdel af “ID:A”, men ligesom hovedpersonen ønsker man alligevel næsten, at man kunne glemme hele forklaringen igen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet