Il Caimano – mig og Berlusconi
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 3. jun 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD







Som menneske er Bruno en dreven fortæller og havde formentligt haft et væsentligt bedre liv som manuskriptforfatter. Størstedelen af tiden fabulerer og fabrikerer han små fantasifulde anekdoter for sig selv og sine to prepubertære børn ud fra såvel egne som andres handlingsmættende bidrag. For ham er livet en film, han har svært ved at se realiteterne i øjnene og bruger også primært de små fortællerum som en slags virkelighedsflugt. Spørgsmålet er imidlertid, om det er børnene eller ham selv, han lyver for. Ægteskabet med den forhenværende skuespillerinde Adria ligger i ruiner, og heller ikke i arbejdslivet kommer heldet i hans retning. Han laver primært tv-shop-indslag og kæmper senest med et storstilet filmprojekt, men har problemer med at mønstre den ønskede kapital.

Ud over at være en film om det sydeuropæiske lands politiske scene og om samfundet som sådan er “Il Caimano – mig og Berlusconi” en film om at lave film. En filmelskerfilm. Desværre – og det strider ellers mod dens principper – er der langt at gå, før dramatikken for alvor bliver nærværende og interessant. Der fattes indledningsvis en konflikt, der kan sætte det hele på spidsen, og selv om den kommer, kommer den meget sent. Bruno Bonomos liv ligger i ruiner det meste af tiden, men som tilskuer sidder man alligevel og føler sig forvisset om, at han nok skal klare skærene. Det er sådan, han overbeviser sine mistroiske børn.

Trods en skramlet indledning arbejder “Il Caimano – mig og Berlusconi” sig undervejs op. I filmens anden halvleg trækkes fronterne – særligt de psykologiske – således skarpt op. Bonomo nærmer sig et eksistentielt nulpunkt og er i udtalt krise. Konflikt og drama udvikler sig proportionalt. Der er generelt flere fine skuespilpræstationer – ikke mindst fra hovedrolleindehaveren Silvio Orlandos side. “Il Caimano – mig og Berlusconi” spiller godt nok – som børnenes fodboldhold – op af bakke i første halvleg, men vinder på en god anden.








“Il Caimano – mig og Berlusconi” er et lifligt italiensk drama med landets rigeste og mest magtfulde – men formentligt også mest korrumperede – person i premierminister Silvio Berlusconi som det koleriske omdrejningspunkt. Der er visse startvanskeligheder, og instruktør og medvirkende Nanni Moretti tager sin tid, før der for alvor lukkes op for godteposen. Men i sine bedste øjeblikke rummer filmen immervæk sublime komiske situationer, godt skuespil og et medrivende drama.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet