Illusionisten (2010)
Udgivet 6. apr 2011 | Af: Benway | Set i biografen
Der er en overvældende bittersød følelse i “Illusionisten”, der fortæller om en tryllekunstner, som håbløst holder fast i de gamle former i en verden, der rykker mod mere larmende og overfladiske af slagen.
“Illusionisten” tager udgangspunkt i et manuskript, som den franske komiker Jacques Tati færdiggjorde i 1956, men som han aldrig fik bragt til lærredet – måske fordi emnet lå ham for nær (historien er efter sigende inspireret af hans vanskelige forhold til sin egen datter), eller måske fordi han indså, at det egnede sig dårligt som almindelig film. Tati havde allerede skabt sin elskelige komiske figur i “Hr. Hulots ferie”, som altid kunne genkendes på sin pibe, den lange regnfrakke og de lidt for korte bukser, og selvom hovedpersonen i “Illusionisten” hedder Tatischeff, så er der ingen tvivl om, at det er selvsamme Hulot, der danner grundlag for ham. Her indtager han rollen som den aldrende tryllekunstner, der bittert må erkende, at tiden er til larmende rock, og som bliver fravalgt ved den ene sceneoptræden efter den anden.
Fortællingen kunne umiddelbart være taget lige ud af en af Chaplins stumfilm, men her krydres den også med Tatis nostalgiske tone og en nøgtern realisme, der aldrig nogensinde var sluppet fra tegnebrættet, hvis Disney-folkene havde siddet ved roret. Sylvain Chomet har tidligere skabt den herlige “Trillingerne fra Belleville”, men hvor god den end var, så er “Illusionisten” på et helt andet plan. Tegningerne er fra først til sidste proppet med en detaljerigdom og uimodståelig charme, der kan tåle sammenligning med Hayao Miyazakis film. Tatis legende univers havde allerede noget tegnefilms-agtigt over sig, men netop historien om “Illusionisten” passer sandsynligvis bedst som netop tegnefilm, hvor følelsen af at kigge ind i en for længst tabt verden bliver endnu mere overvældende. At filmen er stort set uden tale spiller ingen rolle. Billederne fortæller historien med en umiddelbar uskyldighed, som dialog aldrig ville kunne gøre efter.
Jeg ved ikke helt, hvornår præcis det blev klart for mig, at jeg helt og aldeles havde tabt mit hjerte til “Illusionisten”. Var det da kaninen kiggede op af tryllekunstnerens hat på et ubelejligt tidspunkt? Det uimodståelige syn af en glad skotte, hvis fuldemandsnæse næsten er større end hovedet? De nostalgiske billeder fra det hedengangne England? Eller blot at se Tatis komiske figur så perfekt genskabt? Som en af Tatis egne film er beretningen sjov uden at være larmende, rørende uden at flyde over med sirup og på sin egen vis ganske radikal uden at være selvhøjtidelig. At trylleri i virkeligheden ikke findes er ganske vist et tema i filmen, men “Illusionisten” er ikke desto mindre selv den rene filmmagi.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet