Io sono l’amore
Udgivet 1. dec 2010 | Af: Benway | Set i biografen
Der er noget imponerende, bensnærende og decideret sexet over en film, der allerede fra første billede lægger atmosfæren an og højlydt erklærer, at den helhjertet tilegner sig en bestemt distinkt stil, som er ganske upåvirket af tidens vilkårlige trends.
Filmen centrerer sig om Emma, spillet af Tilda Swinton, der til lejligheden begår sig på flydende italiensk. Hun er en russisk immigrant, som har giftet sig ind i en af Italiens magtfulde og traditionsbundne familier. Recchi-slægten har skabt sig en formue på en vævefabrik, og som hustru til den daglige leder må Emma holde på formerne og levere det perfekte udtryk. Alt lader da også til at være den rene perfektion indtil en skæbnesvanger familiefest, hvor der skubbes lige så stille til den kogende gryde, og det første anslag til oprørte vande vækkes. Bedstefaderen erklærer sin fratrædelse som firmaets overhoved, men udnævner to arvefølgere i stedet for blot Emmas husbond, som det ellers forventes, og samtidig møder Emma en ung kok, der næsten ubemærket har efterladt sit indtryk.
De drifter kommer selvsagt for sin dag, men “Io sono l’amore” er ikke interesseret i at malke melodramaet på den sædvanlige vis og lader i stedet hovedsagligt lysterne udspilles i det antydede, så den manglende reaktion til tider har en næsten foruroligende effekt. At vi alligevel fornemmer dem så kraftigt længe inden, de realiseres, skyldes ikke mindst Tilda Swintons præstation. Hun er slet og ret formidabel til at formidle den indre uro, og hendes tiltagende desperation bliver sønderrivende at overvære. Hendes sanselige side vækkes af delikate nærbilleder af mad – det må anbefales at have spist inden filmen starter – og selvom disse samt billederne af et elskende par i en blomstermark meget vel kunne have blevet kitschede, så formår instruktøren Luca Guadagnino at få det til at fungere.
Det er en ren fornøjelse at se en film forsøge sig med visuel storladenhed og samtid henvise til italiensk films tidligere storhedstid. De overdådige selskaber sender tankerne mod fortidens storværker som “Leoparden”, mens det til tider næsten abstrakte billedsprog får én til at tænke på den italienske mesterinstruktør Michelangelo Antonioni – en henvisning, som tilstedeværelsen af den gamle Antonioni-skuespiller Gabriele Ferzetti også synes at underbygge.
Det er blændende fortælling, der udspiller sig her, og den er smukt suppleret af fantastiske billeder og kamerature så forbløffende, at de efterlader én stakåndet og fuld af undren over, hvordan pokker de kan lade sig gøre. Nogle vil måske irriteres af den begrænsede ydre handling, men på mange måder er den et frikvarter fra den indholdsløse bulder og brag, der så ofte plager filmverdenen. For enhver cinefil tilbeder af kunstfærdige udtryk er der imidlertid dømt klokkeklar filmerektion.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet