Korsvejen
Udgivet 16. mar 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Det er ikke så tit, at en film skildrer fundamentalistisk, sydtysk katolicisme i en form så streng, at man skulle tro, kirkefaderen Augustin ham selv havde stået bag kameraet. Alene det er vel grund nok til at give “Korsvejen” en chance. Den henter sin titel fra den katolske andagt til minde om Jesu lidelse og død. De 14 ‘stationer’ på Kristus vej fra Pilatus til Golgata indrammer skildringen af den fjortenårige Marias liv som pligtopfyldende katolik. 14 stillestående scener med titler som ‘Jesus dømmes til døden’ og ‘Jesus falder første gang’. Intet bryder med formen undervejs, og alligevel er det en medrivende og provokerende film, Dietrich Brüggemann har lavet
Kameraet rykker sig sjældent, og hvis der klippes, er det gemt godt. Der er ikke overladt noget til fantasien, når Maria krymper sig under sin stærkt katolske mors høgeblik. Jeg sad selv lidt uroligt i sædet en gang imellem, bange for at være blevet opdaget i et eller andet. Scenerne giver hverken skuespillere eller tilskuere en pause. Det er realistisk filmkunst af høj kvalitet på den måde at blive revet med ind i biler, gymnastiksale og lægekonsultationer og tro fuldstændig på Marias lidelseshistorie.
Overfor står et af den slags mor-portrætter, der stryger op (eller ned) på niveau med Norma Bates eller Margaret White fra “Carrie”. Franziska Weisz er uhyggelig, især fordi portrættet ikke bare er ladet med ondskab og forstyrret religiøs overbevisning, men også til tider viser en grundlæggende tvivl på kirkens vrøvl. Heldigvis er hun omgivet af milde gejstlige, der ligegyldigt om de oplever tragisk død eller lykkelig dåb, altid trækker på skuldrene, mumler noget med ’guds vilje' og propper vafler i munden på hinanden.
“Korsvejen” har egentlig et tvetydigt budskab, men det er hykleriet og forstillelsen, der bliver stående. Den konstante snak om kærlighed, der i praksis aldrig, aldrig fører til et venligt ord eller en barmhjertig handling, men kun til straf og skyldfølelse. Det er et imponerende register af følelser mellem sorg og vrede, som Brüggemann har formået at skabe med sit køligt registrerende kamera. En fremragende filmatisering af søsteren Annas manuskript, der på en gang følger og trodser frelserens budskab, så man føler sig træt af det grumme menneskeliv. Måske man skulle blive religiøs.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet