Labor Day
Udgivet 18. jun 2014 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Velkommen til ugens bladnovelle: Den består af en længselsfuld kvinde, forladt af manden og med den slags ar på sjælen, som kun kan heles af en rigtig mand med et skæg, der ligner sort ståluld, og hænder, som ved, hvordan en topnøgle skal bruges. Kate Winslet er kvinden, der kan styre sådan en hengemt forstadsfrue hjem på rutinen fra “Little Children” og “Revolutionary Road”. Manden er en af de mest mandede mænd, der kan opdrives: Josh Brolin. Sammen gør de et stift skabelonoplæg til en film, som er værd at abonnere på.
For i ugebladsnoveller skal der ikke tænkes, der skal føles. Derfor er det heldigt, at filmens instruktør hedder Jason Reitman. En mand, som har vist, at han har styr på de bittersøde harmonier i “Juno” og “Up in the Air”, hvor særligt disciplinen stemningsskabende musikmontage leveres så godt, som den slags kan. Til den intenst urolige lyd af hviskende harpestrenge kunne jeg ikke bare føle, men næsten mærke de sukkerklistrede ferskner, som flygtningen sammen med sine to ufrilligt frivillige fanger – mor og søn – ælter med fingrene og næsten dufte den efterfølgende ferskentærte brune i ovnen.
Men der mangler lidt konflikt i novellens motor. Brolins fange er god, en frelser. Og drengen puster sig aldrig for alvor op til den Ødipus, han kunne være. Han er ikke mand nok til at udgøre en farlig nok modstand for sin mors nye ven med skæg. Derfor trasker filmen lidt for adstadigt af sted uden at rykke ved sin skabelon. På mange måder er det også Reitmans skabelon. I sine film ser han altid begge sider af sagen. På abort i “Juno”, rygning i “Thank You For Smoking” og fyringer i “Up in the Air”. Der er ikke gode og onde hos ham, men forskellige synspunkter. Det er hans styrke. Her grænser det til at blive for konfliktfattigt.
En god ugebladsnovelle skal give os det, vi har lyst til, det, vi føler for. Lyst og følelser er der masser af i “Labor Day”, hvor Josh Brolins maskulint svedende og cha-cha-cha-dansende fange på flugt spiller erotisk og overbevisende kraftfuldt op til Hollywoods forstadsfrue nr. 1 – Kate Winslet. Så længe man ikke tvinges til at købe et årsabonnement af “Labor Day”, så føles den godt og god.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet