Lars and the Real Girl
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 6. jan 2009 | Af: kaduffo | Set på DVD
Det er ofte de små film, som fordrer de allerstørste glæder. Sådan er det med Craig Gillespies mageløse “Lars and the Real Girl”, der på uforlignelig vis formår at vende stort set alt, hvad der kan vendes, på vrangen. Det godt sammenskruede manuskript har rod i manuskriptforfatter Nancy Olivers anderledes tænkende hjerne, og det medfører et overrumplende og eksistentielt drama helt uden sidestykke.
Gosling spiller den tæt tilknappede og socialfobiske Lars Lindstrom, en enspænder, som tilsyneladende passer sig selv, sit kontorjob og i øvrigt har til huse i sin bror Gus’ baghave, alt imens denne og hans bekymrede og højgravide viv Karin – spillet af den bedårende Emily Mortimer – forsøger at åbne op for den selvvalgte isolation. I sidste ende er det dog Lars selv, der tager skeen i den anden hånd, overrasker og sætter lokalsamfundet på den anden ende, da han via internettet bestiller en virkelighedstro plasticdukke og proklamerer denne som sin kærlighed Bianca. Det lyder umiddelbart bizart, men er del af en vrangforestilling affødt af et barndomstraume, som kun kan helbredes ved at gennemspille scenariet. Og det gør de så, både Lars og resten af omgangskredsen, som lever sig ind i ideen om Bianca som et enestående individ.
Når det kommer til stykket, er Lars nok den mest normale i det afsondrede samfund, så at indbyggerne her har fået noget fælles at samle sig om, det er nok meget sundt. Skeletterne vælter ud af skabet, alt imens den kørestolssiddende Bianca – det giver vist sig selv hvorfor – indlemmes i de lokale aktiviteter, i syklubben, i den lokale tøjbutik og på sygehuset blandt andet. Alligevel bliver det aldrig for tyktflydende eller for fortænkt. Meget hviskes imellem de berømte linjer, nuanceres og eksekveres, uden at problematikken gøres for firkantet. Og det hører til filmens absolutte charmetræk. “Lars and the Real Girl” er en sødmefuld og varm film om at finde sig til rette i livet og med de mennesker, man holder af.
Befriende er det, at “Lars and the Real Girl” aldrig går på kompromis og aldrig går i rette med seksualiteten. De fleste vil nok tænke, at en dukke som Bianca først og fremmest tjener et seksuelt formål for sin ejer. Men her holder Gillespies vellykkede instruktion heldigvis på formerne og giver aldrig afkald på dyderne. Til gengæld langes der massivt ud efter menneskehedens generelle fordomme, når det gælder netop seksualiteten og kærligheden eller manglen på samme. “Lars and the Real Girl” er skoleeksemplet på, når den gode idé faktisk ender med at blive et godt slutprodukt. Det sker desværre alt for sjældent.
Filmen præsenteres i det udmærkede og skarpe anamorphic widescreen 1.85:1-format, der dog plages af en del edge-enhancement, fortrinsvis i de lysere scener. Digitale forstyrrelser eller udtværinger forekommer derimod ikke, og både kontrast og farvetemperatur holder sig stabile.
På lydsiden eksekveres det engelsksprogede Dolby Digital 5.1-lydspor, som primært er et anliggende for højtalersystemets fronthøjtalere. Det udsætter sig ikke for de store udfordringer, men fungerer alligevel upåklageligt. Dialogen er tydelig og uden tilfælde af overstyringer, atmosfæren velgennemarbejdet og musikken stemningsfuld.
Ekstramaterialet har til gengæld sine begrænsninger og består af en trailer for filmen, en slettet scene samt de to featuretter “A Real Leading Lady” og “The Real Story of Lars and the Real Girl”, hvor førstnævnte på morsom vis tager udgangspunkt i dukkens rolle i filmen og under optagelserne, mens sidstnævnte taler for sig selv. Her fås igennem interviews og bag om kameraet optagelser det traditionelle indblik i oplægget til filmen.
Fundamentet i “Lars and the Real Girl” er en original og skæv ide, der fungerer efter bedste beskub. Nancy Olivers manuskript har i Craig Gillespies hænder fået de rette former og er en nærmest fuldendt film om livets facetter i sin skinbarlige grusomhed. Der bør gives plads til hele følelsesregisteret i en af sidste års absolut bedste film, som er både hjertevarm og alvorstung, underholdende og humoristisk. Dette er stor filmkunst.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet