London River
Udgivet 23. jun 2010 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Den moderne terrorismes brutale højdepunkt fandt sted i New York for små ni år tiden, hvor datoen vist ikke behøves at blive nævnt. Den afstumpede voldshandling den tragiske dag i september er siden blevet et åbenlyst motiv for filmkunsten i bl.a. Paul Greengrass’ “United 93” og Oliver Stones “World Trade Center”. Langt mere stille har der været om terrorangrebet i 2005 på undergrundsbanerne i London. Det råder Rachid Bouchareb med sin “London River” nu bod på. Men i modsætning til sine amerikanske paralleller fokuseres der her ikke på selve angrebet og de heltemodige redningsfolk, men derimod medmenneskelighed og kulturmøder.
“London River” er det, man må kalde en lille stor film, der handler om alt andet end terror, hvilket kun fungerer som filmens igangsættende rammefortælling. Filmens sigte er at undersøge og forstå og ikke dæmonisere eller tage afstand fra den frygt for særligt arabisk kultur, som opstod i kølvandet på bl.a. terrorangrebet i London. Elisabeth er bestemt irrationel og urimelig over for den gode hjælpende Ousmane, men det er ikke fordi, hun er et slet menneske, langt fra. Tværtimod er hun en bekymret mor, hvis frygt bunder i en kombination af beskyttertrang og uvidenhed. Undersøgelsen og personbeskrivelsen af Elisabeth er perfekt afbalanceret – her er der ingen politisk korrekthed eller lette løsninger.
På resten af Elisabeth og Ousmanes vankelmodige vej er der dog ingen uoverensstemmelse imellem den ru realistiske stil og så den meget lille og udramatiske fortælling. Filmen forfalder aldrig til forloren romance eller utroværdige mirakler, som det eksempelvis overkom Thomas McCarthys ellers udmærkede tematisk beslægtede “The Visitor”, hvor det hele blev lidt for pænt. Pænheden er konsekvent pillet af denne afpillede film om en kvindes søgen efter en datter, hun måske slet ikke kendte. En søgen, der oftest virker udsigtsløs, hvilket samtidig udstiller krigens meningsløshed. For hvorfor måtte så mange mennesker lade livet i Londons undergrund, som Elisabeths mand også gjorde det på Falklandskrigens slagmarker? Det giver ingen mening.
Mening er denne lille film til gengæld fuld af, og det til trods for enkelte ujævne eksekveringer og en pointe, som vi kan dufte og gætte hurtigere, end bomberne sprang i London. Filmens universelle væsen og udsagn om, at uvidenhed skaber frygt, imens mødet skaber forståelse, kan aldrig – så længe der produceres flere bomber end film i denne verden – gentages for mange gange.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet