Mademoiselle Chambon
Udgivet 1. sep 2010 | Af: Benway | Set i biografen
Biografgængere klager nogle gange over, at filmene bevæger sig for langsomt, og at handlingen ikke rykker sig ud af stedet, men det modsatte er mindst lige så ofte – hvis ikke oftere – tilfældet. Tit bevæger en films begivenheder sig af sted efter den udtjente filmfilosofi, at hver scene skal bringe plottet videre, og derved bliver handlingsmekanik det primære, mens hovedpersonerne drukner som overflødig fyld.
Filmen handler om mureren Jean, der er gift med den kønne fabriksarbejder Anne-Marie, som han også har en søn med. Der er intet utilfredsstillende ved hans liv, og det er derfor et godt spørgsmål, om det er velsignelse eller forbandelse, da han møder sin søns nye lærerinde Véronique Chambon og hurtigt bliver mere og mere betaget af hende. Den skrøbelige musikalske kvinde åbner en ny side af personligheden, som Jean ikke får aktiveret på samme vis hos den mere praktisk anlagte kone, og Véronique lader heller ikke til at være upåvirket af Jeans upolerede fremtoning.
Langt fra en lykkebringende kærlighed er deres følelser næsten et ufrivilligt fængsel. De ved begge, at det det ville være katastrofalt at reagere på følelserne, men ingen af dem kan alligevel gøre noget ved det. Med til at højne den følelse er utvivlsomt det forhold, at de to skuespillere Vincent Lindon (som vi sidst så i den fænomenale thriller “Alt for hende”) og Sandrine Kiberlain i virkelighedens verden er gift, men på nuværende tidspunkt separeret. Linjen mellem de virkelige følelser og de imaginære må have været vanskelige at trække, og begge parter leverer formidable præstationer, hvor ikke mindst Sandrine Kiberlains evne til at skifte udtryk med minimale midler er duperende.
Visuelt betjener Brizé sig af lange enkle sekvenser, og selvom denne form nogle gange kan blive anstrengende, så er effekten her fremragende, fordi billederne er så uhyre velkomponerede. Man bliver hurtigt suget ind i universet og opmærksom på selv de mindste nuancer. Dermed passer stilen også perfekt til emnet, der ikke udpensler eller overdramatiserer begivenhederne, men netop derfor føles så overbevisende og vedkommende.
Anspændtheden tager til, efterhånden som handlingen skrider frem, og spørgsmålet, om Jean vil eller ikke vil forlade sin familie for den kvinde, han er kommet til at elske, presser sig på. Begge muligheder byder på sine kvaler uanset valget, men filmen er under alle omstændigheder fremragende. Underspillede dramaer er næsten blevet en tabt kunstart, men i “Mademoiselle Chambon” genfinder vi et for fuld styrke. Tonen er måske nok nede ved jorden, men følelserne er helt oppe i skyerne.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet