Mandariner
Udgivet 8. jun 2015 | Af: paideia | Set i biografen
Solopgang over et landskab i Kaukasus. En håndfuld huse ligger klemt op imod bakker dækket af mandarintræer. Der er noget vidunderligt tidløst over tableauet. Dette er et landskab, hvor livet foregår i et ganske andet tempo, end vi er vant til. I et lille skur står en gammel mand og skærer brædder til mandarinkasser. Det kunne være taget ud af en dokumentar fra et af de der steder, som det moderne samfund har glemt, eller som snarere har glemt det moderne samfund. Men så ankommer to soldater i jeep bevæbnede med Kalashnikov-rifler. Illusionen er brudt. Omverdenen trænger sig på, tiden er ved at rinde ud.
På trods af den desperate situation, som personerne befinder sig i, sættes der i klipning og fotografering et roligt tempo i fortællingen. Der er lange indstillinger af naturen, ophold i samtalen, der får lov til at stå længe samt scener, hvor personerne bare går fra det ene hus til det andet. I mange andre film ville det have irriteret mig, men her tjener det som en kontrast til krigen udenfor. Det bliver en stædig afvisning af selve krigens væsen – specifikt nægter instruktøren at lade krigen bestemme filmens udtryk. I en scene, hvor de to landsbyboere skubber en ødelagt vogn udover en skrænt, bemærker Margus, at han havde forventet, at den ville eksplodere, hvortil Ivo tørt svarer, at det ikke er en film – ”film er bare fup og fidus”. Her får krigen ikke lov at bestemme.
Problemet er nemlig, at krigens virkelighed ikke i længden kan holdes på afstand. Jo mere det lykkes Ivo at mægle mellem de to soldater, jo mere påtrængende bliver den omkringliggende konflikt. Tjetjenske partisaner, natlige bombardementer og russiske patruljer forstyrrer og underminerer det frirum, som Ivo så møjsommeligt har konstrueret. Meget af filmens effekt skal i den forbindelse bæres af Lembit Ulfsak som Ivo. Han tilfører karakteren en stolthed, værdighed og humanisme, der måske ikke er realistisk for en kaukasisk bonde, men som gør sig forbandet godt på film.
Kernen i “Mandariner” er en mand, der ved, at tiden er løbet fra ham, men som stædigt nægter at opgive sine principper. Der kan skrives lange og prædikende artikler om den geopolitiske relevans og mening, det tilfører senere tids historie på Kaukasus, men det behøver jeg ikke kede med her. Jeg vil kun sige, at “Mandariner” er en fantastisk film, der sætter os i en kontekst, der er fremmed for os selv, men som lader os for et øjeblik forstå den og de mennesker, der lever i den.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet