Mandela – Vejen til frihed
Udgivet 22. jan 2014 | Af: paideia | Set i biografen
Der åbnes med violiner. Mens Idris Elba salvelsesfuldt introducerer filmen i en voice-over, begaves vi med en slow-motion-montage af drenge, der leger i den sydafrikanske veldt til tonerne af de førnævnte violiner. Det er alvorligt og ægte og inderligt og vigtigt – forstår man. Vi er i gang med filmen om Nelson Mandela. Der er for så vidt ikke noget i vejen med det storladne og ambitiøse anslag. Richard Attenboroughs “Gandhi” gjorde med stor effekt brug af samme tone. Desværre kan “Mandela – vejen til frihed” ikke helt leve op til de store ambitioner, og de truer desværre med at overskygge filmens reelle kvaliteter.
Det fokus på den menneskelige side af historien er helt klart filmens stærkeste kort, og det er derfor synd, når den insisterer på også at skildre det politiske aspekt i detaljer. Det er her inspirationen fra “Gandhi” kammer over. På et tidspunkt skildres Sharpeville-massakren, hvor politibetjente omringet af demonstranter åbnede ild og dræbte mænd, kvinder og børn. Den scene er voldsom og hjerteskærende, men på det tidspunkt står det allerede klart for publikum, at Apartheid-styret var forkasteligt. Den tjener ikke rigtigt et formål i fortællingen, men virker mest af alt som melodramatisk historiefortælling, der ikke hænger sammen med resten af filmen. Det er uheldigvis langt fra det eneste sted, hvor violinerne gør gæstevisit.
Blandt birollerne bliver jeg nødt til at nævne Deon Lotz som Kobie Coetsee (landets justitsminister, der ledede forhandlingerne med Mandela). Han er næsten ene om at levere et menneskeligt ansigt til Sydafrikas hvide overklasse, hvilket han gør godt. Han har tidligere imponeret i den fremragende “Skoonheid” fra 2011, der er en anbefaling værd. Filmen gør i det hele taget næsten udelukkende brug af sydafrikanske skuespillere i birollerne, hvilket giver et løft til autenticiteten. Man kan diskutere, om der er et element af eurocentrisme i at hive to engelske skuespillere ind til hovedrollerne, men når de forløser deres roller så godt som Elba og Harris, så tilgiver jeg det gerne.
Hvis filmen havde været mere konsekvent i sin form og undgået de mere konventionelle biopic-træk (ikke mindst violinerne), så havde “Mandela – vejen til frihed” været en fremragende film. Uheldigvis fjerner disse elementer fokus fra det essentielle i en sådan grad, at filmen ender i den bløde mellemgruppe af film, som desværre er yderst forglemmelige. Jeg tvivler på, at nogen vil huske denne film om fem år. Det er en skam, da den trods alt har kvaliteter. Og ikke mindst fordi Nelson Mandela fortjener bedre.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet