Metropia
Udgivet 9. jun 2010 | Af: kilgore | Set i biografen
Dystopier gør sig godt på film. I hvert faldt kan filmhistorien fremvise adskillige eksempler på film om utopiens mørke bror. Her er storbyen som en forvitret metropol ofte den filmiske scene for dystopiens rædsler. Ikke overraskende er dette også tilfældet i den svenske animationsfilm “Metropia”, hvor København endda har fået den tvivlsomme ære at sætte scenen for en skræmmende fremtidsvision.
“Metropia” præsenterer en dyster fremtidsvision, hvor store virksomheder overvåger og kontrollerer masserne, og hvor storbyen fremstår som en truende, gold metropol. En grå-nuanceret trøstesløshed, der går igen i menneskenes udtryksløse ansigter. Det er med andre ord en dystopi, som de er flest. Fra Fritz Langs “Metropolis” til Terry Gilliams “Brazil” eller Ridley Scotts “Blade Runner” har storbyerne tjent som science-fictiongenrens kvælende betonhelveder, hvor totalitære organisationer retter borgerne ind, som George Orwell beskrev det i “1984”.
Værst er dog den fundamentale mangel på interessante karakterer. Roger er en blegnæbet surmuler, hvis stemme tilhører Vicent Gallo, men end ikke den excentriske indie-instruktør tilføjer megen kolorit til hovedkarakteren. Ligeledes er den mystiske shampoopige gådefuld, men som femme fatal ligeså indtagende som en knagerække. Det kedsommelige persongalleri får dertil ikke megen hjælp fra den kejtede animation, der ikke ligger langt fra virkeligheden, men som giver karaktererne en unødvendig stiv gestik og mimik.
“Metropia” er mest af alt et studentikost genbrug af dystopiske verdener, hvor kun en uskøn animation bibringer en anelse originalitet, men til gengæld ikke gør meget for de farveforladte karakterer. Til tider er det futuriske miljø stemningsmættet, men en tam og forudsigelig fortælling taler mere for at overgive sig til søvnens favntag end at følge handlingen engageret.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet