Mig og Melody
Udgivet 31. dec 2009 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Så er det igen blevet den særlige tid på året – og nej, der refereres hverken til jul eller nytår. Woody Allen har som en filmisk julemand hvert år en ny film klar til os. Temaet ændrer sig sjældent og byder oftest på en cocktail af umulig kærlighed og livets meningsløshed, der leveres i en humoristisk og småneurotisk indpakning. Ligesom julen svigter Allen heller ikke i år.
Efter en række år med film i London og senest Barcelona er Woody Allen i mere end én forstand vendt tilbage til New York og Manhattan, idet vi ikke blot fysisk er tilbage i Manhattans kosmopolitiske og smarte omgivelser. Med “Mig og Melody” forlader Allen den revitalisering, som film som “Match Point” og “Vicky Cristina Barcelona” gav til hans filmiske forfatterskab og kigger i stedet tilbage mod de store gennembrudsfilm fra 70’erne, “Annie Hall” og “Manhattan”.
Det hele føles simpelthen for karikeret. Boris’ belærende udfald over for Melody bliver hurtigt anstrengt komiske, og ditto er Melody gjort alt for dum til, at hun på nogen måde kan opfattes som en troværdig karakter. Lige så er mødet imellem og den forsøgte udlevering af den konservative bonderøvskultur og den arrogant liberale New Yorker-livsstil for udpenslet og utroværdig. At storbyfolket er lærde, overlegne og pessimistiske, men dog åbensindede, imens mennesker fra provinsen er fordomsfulde, indskrænkede og livsglade er modsætningspar, der er for banale at sætte op. Allen synes heller ikke rigtig at bruge disse banaliteter til noget – det virker som ren rutine, der munder ud i en optimistisk påklistret morale om, at intet er givet her i livet, og at tilfældighedernes meningsløshed måske har en mening, når alt kommer til alt.
Nytåret er en glimrende anledning til at se frem og tilbage. Et godt råd til Woody Allen må være, at han bør se tilbage på 70’erne som sit bedste filmiske årti, men samtidig lade den erkendelse ligge der. Fremadrettet har Allen alle muligheder for at sætte sit herligt polemiske aftryk på det nye årti og fortsætte den fine stime af film, han leverede i de nu forgangne 00’ere.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet