Min lejlighed i Paris
Udgivet 21. okt 2014 | Af: paideia | Set i biografen
De store filmselskaber har opdaget, at det, vi lidt nedsættende kalder ‘det grå guld’, også kan forgylde deres bundlinjer. Det segment er nemlig blandt de flittigste biografgængere. De har det dog med at fravælge det lidt for voldsomme – både i udtryk og indhold. Derfor er der i de seneste år dukket en lang række hjertevarme film op, der alle med et muntert blik behandler pensionistlivets glæder og sorger. “The Best Exotic Marigold Hotel” og “Kvartetten” er bare to eksempler, der tilfældigvis begge inkluderer Maggie Smith på rollelisten. Det er derfor nærliggende at tro, at “Min lejlighed i Paris”, hvor vi igen kan nyde den aldrende britiske skuespiller, lægger sig umiddelbart i forlængelse af disse films behagelige, men harmløse tone. Tro om igen.
Det er veloplagt komedie, og da den gamle dames datter dukker op, og straks får et ondt øje til den påtrængende amerikaner, så aner vi også grundstenene til et romantisk sideplot. Men det er også her, at filmen bevidst kører af sporet og i stedet giver os en følelsesmæssig off-road-oplevelse. Klines karakter viser sig at være knapt så elskelig, den gamle dame har en fortid, og datteren skal selv i gang med at bearbejde sine traumer. Alt sammen selvfølgelig funderet i fædrenes synder. Det er ikke noget nemt greb at skifte genre midt i en film, men det lykkes til overflod her.
Dame Maggie Smith er selvfølgelig lige så storslået, som vi plejer at se hende, men med en nerve, der klæder hende. Hun er en dame, der har begravet de fleste af hendes venner og har erkendt, at hun også selv snart skal dø, men som har tænkt sig at suge hver en stump af liv ud af tilværelsen inden da. Det er om noget filmens budskab, for mens den ikke undgår det mørke, så er der en grundtone af livsglæde, som jeg har en mistanke om, er lovmæssigt påbudt, når man indspiller en film i Paris. Det skæmmer dog ikke, men sætter kun familetraumerne i relief.
“Min lejlighed i Paris” er trods den gennemført harmløse og kedelige titel alt andet end. At det er Israel Horovitz’ første film ses heller ikke. Han formår at få det lille kammerspil til både at åbne op på de rigtige steder ved at udnytte byens rum og stierne ved Seinen og samtidig til at lukke sig klaustrofobisk om de tre karakterer i den nedslidte lejlighed, når det er påkrævet. Jeg håber en del mennesker får kaffen galt i halsen over denne film. Det tror jeg også ville glæde Horovitz.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet