Mr. Turner
Udgivet 30. dec 2014 | Af: paideia | Set i biografen
Der er overordnet set to måder at lave biografiske film på. Man kan vælge at sætte sit publikum ind i konteksten; skildre den givne persons liv fra start til slut, forklare den tid og situation, som han eller hun agerer ud fra, indsætte noget eksponerende dialog, der udfylder hullerne, så ingen er i tvivl om, hvad der foregår, og hvorfor det er vigtigt. Lad os kalde det Hollywood-modellen. Alternativt kan man være totalt ligeglad med om publikum hænger på eller ej, men derimod håbe på, at den personlighed, man har valgt at skildre (og ikke mindst den skuespiller, der gestalter vedkommende) formår at holde publikums opmærksomhed fanget.
Turner er en uraffineret mandsling, som hærger og fascinerer sine omgivelser, mens hans kunstneriske aspekt kun manifesteres ved Mike Leighs mellemkomst som instruktør. Han iscenesætter en række tableauer, der dels refererer til og i enkelte tilfælde direkte kopierer Turners billede og som er mættet med hans ganske særlige sans for lys. I disse scener skifter “Mr. Turner” pludselig fra det jordnære til et kunstnerisk overdrev, og vi bliver således mindet om, hvorfor denne person er så respekteret. Det er også her, at man begynder at få meget mere ud af filmen, hvis man kender noget til maleren og tiden. Når Turner sammen med et par venner observerer et gammelt krigsskib blive bugseret til ophugning, så refereres der til et af hans mest berømte billeder.
Den visuelle ekvilibrisme hiver dog trods alt stikket hjem. Mike Leighs periodefilm er altid, i slående kontrast til hans nutidsdramaer, kæmpe udstyrsstykker. “Mr. Turner” er ingen undtagelse. Der er så meget overskud og overflod i scenografi og kostumer, at det til tider virker næsten overdrevet, hvilket så igen tjener til at kommunikere en pointe. For mens Viktoriatidens iscenesættelse er grinagtigt svulstig (på alle niveauer), så er det Turners blik og hans malerier, der formår at hæve sig til det sublime. Som tidligere nævnt er det landskabsscenerne, hvor Leigh og kameraet leger med Turners æstetik og stil, der efterlader det største indtryk.
“Mr. Turner” prøver ikke at favne hele Turners liv elller værk, men begrænser sig til hans sidste og mest kontroversielle periode. Der skæres væk og fokuseres, så vi når ind til en kerne. Hvis man er til Turner eller til britiske periodefilm, så kan jeg kun komme med en uforbeholden anbefaling, men selv hvis det ikke er tilfældet, bør man give den en chance. Mike Leigh er i klassisk form med en masse subtile stikpiller til det engelske samfund, mens han samtidig bruger sit eget visuelle talent til at formidle og fortolke en markant kunstner.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet