Nebraska
Udgivet 12. feb 2014 | Af: paideia | Set i biografen
Der er film, der finder deres udtryk i dramaet mellem karaktererne, film, der fænger ved klipningen og rytmen, film, man ser for realiseringen af et miljø eller en periode ,og film, som har et budskab, man ikke kan ryste af sig. Og så er der film, der lever i mellemrummene. På overfladen rummer de alle de elementer, men ingen af dem dominerer. Umiddelbart virker det, som om de ikke handler om noget. Nebraska er en sådan film. Den har sine højdepunkter i pauserne, i det, der ikke bliver sagt, og det vi aldrig ser.
Efter flere forsøg på at stikke af og gå dertil indvilliger sønnen David i at køre ham. Sådan indledes en slags roadmovie, hvor vi gradvis får et indblik i Woodys liv. Men som tidligere nævnt er manden selv ofte fraværende. Bruce Dern, der unægtelig har sit livs rolle her, har sagt, at han spillede ham som en mand, der tjekker ud af virkeligheden 20 minutter af hver time. Det interessante er, hvordan folk agerer omkring ham. De taler ham efter munden, ignorerer ham, skælder ham ud, etc. Dern er perfekt underspillet og forsvinder næsten fuldstændigt i sin rolle. Netop derfor står de få scener, hvor han er helt til stede, så stærkt.
Jeg sad i lange perioder med et indtryk af trøstesløshed, men til sidst måtte jeg erkende, at der alligevel var noget smukt i den stædighed og kompromisløshed, som Woody eksemplificerer. Den kontrast afspejles smukt helt ned i fotograferingen. Phedon Papamichaels smukke billeder udstiller et goldt og forfaldent prærielandskab med spredte huse og flade marker, men giver sig også tid til at skildre den høje himmel, skyerne, der gennembrydes af solstråler, og ikke mindst de udtryksfulde ansigter. Den minder mig på mange måder om David Lynchs “The Straight Story”, men med en grundlæggende desillusion, der radikalt ændrer tonen.
“Nebraska” er en film, der bliver ved med at spøge hos mig. Paynes film gør altid indtryk, men denne gang er det, som om hans sorte humor stikker i halsen og bliver besk. Det er en overraskende god ting. Når fortællingen samtidig er så eminent forløst af skuespillerne, hvoraf June Squibb som Woodys skarptandede kone fortjener særlig ros, så kan den kun anbefales. “Nebraska” er en stor skefuld levertran, der smager grimt, men gør godt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet