Over gaden under vandet
Udgivet 22. okt 2009 | Af: Benway | Set i biografen
I en af de første scener i “Over gaden under vandet” ankommer Ask, spillet af Nicolas Bro, tidligt til en parterapi-samtale. Han bekender overfor psykologen, at han i virkeligheden har haft en affære i årevis, men da hans kone kort efter ankommer, fortæller han det ikke, og som tilskuer sidder man anspændt tilbage, mens man venter på, hvornår boblen mon springer.
Asks kone er den selvcentrerede skuespillinde Anne – i skikkelse af Sidse Babett Knudsen – som har mistet både følingen med manden og børnene. Hun står overfor premieren på “Hamlet”, hvori hun spiller rollen som Ofelia, og er ved at gå til af stress. Presset er også Asks elskerinde Bente, som på den ene side oplever den forsmåede følelse af at være den anden kvinde og på den anden side må tage sig af sin alkoholiserede eksmand Bjørn, som ligger i sin båd og drikker sig fra sans og samling. Hans nabo på kajen er psykologen Charlotte, som selv har sit at slås med i form af en utro mand, der har et akut behov for at knalde løs med så mange kvinder som muligt.
Historierne udspiller sig i Christianshavns smalle gader komplet med kanaler, det nye skuespilhus og liebhaverlejligheder. De udgør da også en flot og velfungerende ramme for hovedpersonerne, der for det meste tilhører den øvre middelklasse, som drikker stempelkaffe af de musselmalede kopper, mens de undrer sig over, hvorfor de er så ulykkelige. Handlingen udspiller sig på en enkelt stresset dag, og de hysteriske apparater er da også ofte ved at drive både børn og tilskuerne til vanvid med deres overgearede reaktioner på alverdens problemer.
Det er formodentligt meningen, at de skal udgøre et hudløst portræt af en bestemt generation og et specifikt miljø, og selvom filmen vover pelsen ved ikke at gøre hovedpersonerne særligt sympatiske, så formår den dog ikke samtidigt at levere nogen form for begrundelse for, hvorfor man skal interessere sig for dem. Den relativt alvorlige tone undermineres også vedvarende af filmens sære blanding af typisk romantisk komedie og hverdagsdrama. Det er, som om den ikke rigtig tør at støde nogen, og den vælger i stedet vedvarende de nemme løsninger ved at gøre figurernes problemer af mindre størrelse og konsekvenserne af deres handlinger belejligt små.
Man sidder derfor også uforløst tilbage efter at have oplevet en noget halvhjertet fortælling med enkelte gode anslag, men med en vedvarende følelse af mild skuffelse. Det er nok alligevel meget godt det samme, at filmen kun følger dens personer et enkelt døgn, for jeg kan dårligt forestille mig noget, jeg har mindre lyst til end at skulle tilbringe en dag mere i deres selskab.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet