Paula
Udgivet 20. sep 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Godt, vi er kommet så meget videre siden starten af forrige århundrede. Videre fra stivnet patriarkalsk selvforståelse, videre fra tanken om kvinder som underlegne i alt fra kunst til politik til fodbold, videre fra tanken om, at vi som mennesker er bedre og klogere end nogensinde før. Og ikke behøver rykke sig videre. Filmen om Paula Modersohn-Becker er på mange måder et klassisk kunstnerportræt med tragiske undertoner. En ret konventionel fortælling, der overlader de radikale nybrud til sin titelperson. Men vi trænger jo tilsyneladende til at få det grundigt fortalt endnu engang. Hendes udfordringer rækker stadig langt ind i sidste uge.
Det er instruktør Christian Schwochows største clou, den ikke særligt gradvise afsløring af Worpswede som en reaktionær aftenskole for det bedre borgerskab. Ingen tror på, at kvinder sådan for alvor kan male, slet ikke Paula, der kæmper med at indordne sig under den teknikfikserede arrogance hos lærer Mackensen. Til gengæld holder de gode fester på stedet. I lyse sommernætter starter hun et venskab med Rainer Maria Rilke og hans senere kone, Clara Westhoff, og bliver forelsket og gift med Otto Modersohn. Hvad han sådan helt basalt tænder i hende, kan være svært at se, stille og forsigtig som Albert Schuch fremstiller ham, men deres on/off-forhold er et gennemgående spejl for Paulas egen udvikling.
Paula når inden da lige en kort opstigning fra det, som Rilke med hvislende foragt kalder ‘kolonihavekunstnerne’. At det så er Otto Modersohns storsælgende kolonihavekunst, der finansierer konens udflugt til Paris overser digtervennen behændigt. Og billedet er egentlig mere komplekst, end hvem der laver de bedste, vigtigste malerier. Modersohn vil gerne redde, og Paula vil til tider også gerne reddes. Der er nogle menneskelige følelser i klemme i den intense udfoldelse af talentet, men hvad der egentlig driver Paula Becker bliver aldrig for alvor klart. Sandsynligvis fordi hun heller ikke helt selv kendte svaret.
“Paula” er en film om at trives på trods – eller måske netop med trods. At modstanden i sig selv er en slags mål, og at trykket udefra er lige det, der skal til for at skabe en diamant. Og det er måske netop det sidste koncentrerende tryk, der udebliver i Christian Schwochows på mange måder fine fortælling. Den kniv, der skærer i det nydelige portræt med de fine, brede strøg og finder et radikalt mesterværk, som rækker ind i næste århundrede.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet