Pigen der legede med ilden
Udgivet 17. sep 2009 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
For de rene linjers skyld: Set fra denne anmelders stol så var Niels Arden Oplevs “Mænd der hader kvinder” – som Oplevs film i øvrigt – en habil, men ganske ordinær film, der duftede mere af tv-krimi end storfilm med internationalt snit, hvilket den ellers ganske uforståeligt blev udråbt til at være af et stort set enigt kritikerkorps. Nok om fortiden – nu skal det handle om Daniel Alfredsons filmatisering af Millenium-trilogiens andet bind, der oprindeligt var tænkt som tv-serie, men nu er klippet ned til en film.
“Pigen der legede med ilden” starter i et kækt tempo, der dygtigt og præcist får sat rammerne op for en klassisk gang ”who done it?” Klogeligt har man valgt at centrere fortællingen om den suverænt mest interessante karakter – Lisbeth Salander – der som en kvindelig pendant til Batman både er helt og tvetydig hævner. Denne kloge beslutning har endvidere den fordel, at Mikael Blomkvist bliver efterladt i periferien af fortællingen, der i hænderne på Michael Nyqvist endnu en gang er udstyret med mindre karisma end brunt bølgepap.
Trilogiens (forudsat den tredje lægger sig i sporet) overordnede tematik er velfungerende, men til tider for anstrengt karikeret sort/hvid. Vi har idealisten versus hævneren og pennen mod næven. Det entydige fokus på Salander gør imidlertid, at disse værdimæssige modsætninger udviskes, idet idealisten Blomkvist aldrig udgør et seriøst modspil- og svar til Salanders lovløse hævner. En feministisk hævner, der fungerer forfriskende provokerende, når hun irettesætter alverdens mænd, der dog lidt trættende trivielt næsten konsekvent skal forulempes i kønsorganerne – er den freudianske pik virkelig roden til alle kvinders dårligdomme? Som provokation går det an, og om ikke andet er mandens seksuelle fornedrelse af kvinden i hans forsøg på at dominere hende holdt stringent og konsekvent filmen igennem, hvilket ikke mindst forløsningen af plottet vidner om.
“Pigen der legede med ilden” fungerer i sin helhed som filmisk produkt, men ambitioner og armbevægelser skal der ledes endog meget længe efter. Givet vil den blomstre op i sit tænkte format som serie, hvor der bør blive tid og plads til at udfolde nuancer og intriger blandt det volumiøse persongalleri. Plottet var ikke den første films styrke, hvor der ligeså manglede tid til udfoldelse af mysteriet, og tilfældet er det samme her. Tematikken og karaktererne er der, hvor styrkerne i filmen ligger gemt, hvilket kun for alvor bliver forløst af den skæppeskønne, sejt benede og udfarende Lisbeth Salander, spillet med autoritet af vidunderlige Noomi Rapace, der burde finde sig nogle bedre legekammerater i fremtiden.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet