Praktikanten
Udgivet 30. sep 2015 | Af: paideia | Set i biografen
Vi lever i en tid, hvor mandeidealet konstant er ved at blive omdefineret. Først var det de bløde mænd, der kunne passe børnene, mens mor var ude med veninderne. Så var det den metroseksuelle mand, der brugte lige så meget som kvinderne på hud- og hårprodukter. På det seneste har den moderne hulemand med hår på brystet, der bruger hvert ledige øjeblik på CrossFit, så været det, man stræbte efter. Hvis man skal dømme efter “Praktikanten”, er det nu forbi. Det mandlige ideal er nu en ældre herre med livserfaring, uendelig tålmodig og høflighed. Og så kan han bære en habit.
Hvis moderne feminisme er at få en gammel, hvid mand i et jakkesæt til at se medlidende ud, spytte et par feministiske klichéer ud og så fortælle kvinden, hvad hun skal gøre, så er jeg tilbøjelig til at påstå, at vi ikke er kommet særligt langt. Det bedste og det værste ved de elementer af “Praktikanten er, at man ikke lægger mærke til dem, mens man ser på. Det var først bagefter, at det gik op for mig, hvor vrøvlet moralen var. Som da man noget tid efter “Ringenes Herre” pludselig undrede sig: ”Hvorfor fløj man ikke bare ørnene ind over Mordor til at begynde med?” Men det var som sagt først bagefter.
Han viser ikke nye aspekter af sit skuespil, men gør det bedre, end man har set ham i et stykke tid. Anna Hathaway er som sædvanlig en fornøjelse at se. Hun indgyder tilpas meget menneskelighed i rollen til, at vi kan overse de lidt kluntede samfundskommentarer, hendes figur skal levere. Specielt mindeværdig er hendes mimik i de groteske telefonsamtaler med den passivt/aggressive mor, der ringer jævnligt for lige at køre et skyldtrip. Andrew Rannels spiller hendes ven og rådgiver i en rolle, jeg gerne ville have set mere af, mens Adam Devine leverer jævnlige grin i en birolle, der gudskelov ikke fylder for meget.
“Praktikanten” kommer næppe til at vinde priser – heller ikke for den pladderfeministiske morale. Hvis jeg må komme med en forudsigelse, så vil jeg spå den et langt efterliv på Netflix. Det er en film, der skriger på en hyggeaften i sofaen med tæpper, imens tidens nye mandeideal tålmodigt ser på.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet