Pride
Udgivet 17. jun 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
England kan bare noget med socialrealisme. Og ikke kun den blodfattige slags, hvor livstrætte alenemødre med blege kinder stirrer håbløst ned i køkkenvasken. De formår faktisk også at skabe sjove, varme og opløftende fortællinger ud af de hårde vilkår, den engelske arbejderklasse er underkastet. Tænk på de blegfede chippendales i “Det’ bare mænd” eller på “Billy Elliot”, kulminearbejderens søn, der bare ville danse ballet. “Pride” fortsætter denne sympatiske tradition med den sande fortælling om minearbejdere og homoseksuelles fælles kamp imod Thatcher i midtfirsernes Storbritannien.
Kampen for rettigheder giver kun mening, hvis man kæmper for alles rettigheder – og ikke kun for sine egne. Det er det grundlæggende budskab, og det er samtidig den erkendelse, der driver homoseksuelle Mark til at starte en indsamling for de strejkende minearbejdere under Londons Gay Pride-parade i 1984. Det er et kontroversielt tiltag, for hvis der er nogen, som har ry for at være homofobiske, så er det minearbejderne. Mange bøsser og lesbiske er flyttet til London fra de små minebyer netop for at undgå vold og diskrimination. Så hvorfor dog hjælpe dem?
Når Mark holder en brandtale for minearbejderne i deres forsamlingshus, og en ung kvinde spontant bryder ud i højstemt sang, er det tæt på at være for meget. Når resten af salen – og lydsidens strygere – slutter op, så bliver det decideret klægt. Den slags overspillede øjeblikke er heldigvis i undertal. “Pride” formår også at være rørende uden at være manipulerende. Især Bill Nighy fortjener ros for sin rolle som minearbejderen Cliff, der gemmer på en stor hemmelighed. Den scene, hvor han endelig letter sit hjerte, er så underspillet og nøgen, at den går rent ind. Uden hjælp fra hulkende strygere. Og sådanne øjeblikke er der mange af. Ofte fulgt op med en varm og bred humor. Det er gamle damer, der fyrer den af på Londons bøssebarer, ser på bøsseporno og brokker sig over, at alle lesbiske åbenbart er vegetarer. Og det er rent faktisk rigtig sjovt.
“Pride” fortsætter den fine engelske tradition for humoristisk socialrealisme. Minearbejdere og homoseksuelle gør fælles front mod Thatchers tyranni og nedbryder en masse fordomme undervejs. Det kunne let være endt som en sukkersød omgang, men “Pride” er en skarp politisk fortælling fuld af gode karakterer og endnu bedre humor. Uden én eneste tårevædet køkkenvask i sigte.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet