Quarantine
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 15. jul 2009 | Af: kaduffo | Set på Blu-Ray
At film bør vælges med omhu, giver vel sig selv. Men nogle film bør ligefrem fravælges på forhånd, med mindre man unødigt ønsker at forkorte sit i forvejen alt for korte liv. En sådan film er den håbløst unødvendige “Quarantine”, der mildest talt ikke har noget godt at byde på. De to Dowdle-brødre, der har skrevet og instrueret filmen, har nemlig kastet sig hovedløst ud i et gudsjammerligt forsøgt på en dokumentarismepræget gysergenre a la den, “The Blair Witch Project” var bannerfører for engang sidst i halvfemserne. Det var dengang nytænkende filmkunst, men genren har imidlertid vist ganske grumme ansigter siden. “Quarantine” er blot et af dem.
Imens spreder smitten sig uden dog at have hverken systematik eller gennemgående symptomer på dagsordenen, mens de ydre omstændigheder hermetisk lukker af for enhver kontaktmulighed. Værst er dog den fortænkte og voldsomt meningsforstyrrende kameraføring, der her er unødigt rystet for at skabe et nærværende og bidragende realismepræg. Kønt er det ikke at se på. Og lettere bliver det bestemt ikke at holde rede på de i øvrigt mange forskellige karaktertyper, og ikke mindst hvem der undervejs tilhører de smittede, og hvem der endnu er raske.
Undervejs bliver det klart for Angela og hendes tro følgesvend, at noget er rivravruskende galt. En verserende kamp med beboerne om at slippe ud i live afløses forsigtigt af en (sund) interesse for at finde ud af, hvor årsagen til den udbrudte virus skal findes. Om ikke andet så omverdenen ved besked igennem de mange videooptagelser, hvis de tilstedeværende vidner ikke skulle overleve. Trods et overrumplende twist hen mod slutningen bliver det aldrig det mindste interessant at overvære. Vi kommer på intet tidspunkt til at kende karaktererne så godt, at de bliver værd at følge. Om de er levende eller døde betyder endnu mindre.
“Quarantine” er en forholdsvis mørk film, men præsenteres ikke desto mindre med et ganske skarpt look. Der er ikke tilfælde af udtværinger eller digitale forstyrrelser, mens edge-enhancement indfinder sig i mindre grad. Både kontrast og farvetemperatur er stabile. Grundlæggende et fremragende transfer, der dog spoleres en del af den frapperende og vuggende kamerastil.
På lydsiden fås et glimrende engelsksproget True HD-lydspor, hvor dialogen først og fremmest er tydelig og uden overstyringer. Grundet realismepræget er underlægningsmusik ikke en faktor, hvorimod distinkte lydeffekter og en detaljerig atmosfære er fyldestgørende. Dog bliver sidstnævnte en anelse monoton i det lange løb, og lidt mere afveksling i lydbilledet kunne være ønsket.
Det middelmådige ekstramateriale er stadig klasser bedre end filmen i sig selv og rummer trailere, et fyldigt kommentarspor med de to filmskabende brødre samt en række minidokumentarer omkring filmens tilblivelse, brug af make up og stunts. Helt godt bliver det dog aldrig.
Spændingsmomenter er der ikke mange af i “Quarantine”, som ellers forsøger at indskrive sig i en genre med netop det som speciale. Tværtimod bliver fjernbetjeningens spoleknap den uimodståelige fristelse i løbet af en film, hvor intet fungerer, og hvor de medvirkendes tilbagevendende dødsfald blot bliver en legesyg nedtælling til at få overstået dette rædselsfulde stileksperiment hurtigst muligt. En anden mulighed kunne være at fravælge filmen på forhånd. “Quarantine” er en lære i, hvordan film absolut ikke bør laves.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet