Righteous Kill
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 7. apr 2009 | Af: kaduffo | Set på DVD
For en betragtelig årrække siden hørte både Robert De Niro og Al Pacino til blandt de største af de største. Der var ingen over eller ved siden af. Derfor så mange gerne de to skuespillere overfor hinanden i samme film, hvilket lykkedes i Michael Manns “Heat”. Nu er tiden imidlertid løbet fra de to aldrende koryfæer, og behovet for at se de to i samme film igen er næppe helt så stort. Alligevel er ønsket blevet opfyldt i den mislykkede “Righteous Kill”.
Selv om de to stjerner for længst har toppet, er skuespillet skam hæderligt nok. Alligevel virker det lidt ligegyldigt, når de karakterer, de udfylder, er både usympatiske, uinteressante og desuden lever nyttesløse liv uden regulære formål. Selvtægt er eneste vej frem og eneste måde at slippe af med al råddenskaben, postuleres det, når samfundets retshjul fejler. “Righteous Kill” er en af den slags film, hvor gerningsmanden jagter sin egen skygge, og hvor det i højere grad handler om at pleje sit omdømme end om at skabe retfærdighed og ligevægt.
Det er et stort problem for fortællingen, at vi ikke kender bare det mindste til figurernes baggrunde. Vi ved ikke, hvad der piner dem, eller hvorfor de gør, som de gør. Faktisk er eneste oplysning af nogen art, at Turk har en elskovsaffære med en kvindelig kollega, som partneren Rooster tidligere har delt både lagen og morgenavis med. Det er ikke helt nok og efterlader et noget fladt indtryk. Mere udtalt er dog savnet af et brugbart motiv til de i alt fjorten drab. At førnævnte domstole ikke altid dømmer efter hensigten kan være en bitter erfaring, som man må lære at leve med. Men det kan vel næppe være anstødssten for en politimand til at udøve selvtægt, når han i bund og grund tror på systemets love?
“Righteous Kill” præsenteres i det anderledes vellykkede anamorphic widescreen 2.35:1-format, som er skarpt og hverken byder på edge-enhancement, digitale forstyrrelser eller udtværinger. Også farvetemperatur og kontrast holder sig begge stabile, og eneste skæmmende ridse i lakken er for så vidt de enkelte over skulderen-vinkler, hvor Pacino kan opleves ubevidst uskarp.
Lydsiden eksekveres i de to engelsksprogede Dolby Digital 5.1- og DTS-lydspor, hvor dialogen hele vejen igennem er tydelig og uden snerten af overstyringer. Atmosfæren underneden er veldefineret og suppleres desuden sammen med underlægningsmusikken fint af de mange distinkte effektlyde og enkelte fine lydpanoreringer.
Ekstramaterialet består af et søvndyssende kommentarspor med instruktøren og produceren Jon Avnet, der i sit eget tempo kommer omkring holdninger til manuskriptet, scenerne, skuespillerne, tematikkerne med mere. Eneste andet supplement er den forholdsvist korte featurette med interviews med blandt andre Avnet, Al Pacino og Robert De Niro. Den del kommer i sagens natur ikke mindst til at kredse om foreningen af og samspillet mellem de to skuespillere. Men mere materiale er det ikke blevet til, om end det bestemt godt kunne ønskes.
Det er klart, at når Al Pacino og Robert De Niro slår pjalterne sammen på film, så vil virakken omkring filmen primært dreje sig derom. Med “Righteous Kill” giver det nu også meget god mening, for andet har filmen sådan set heller ikke at byde på. Handlingen er set før, tematikken lige så, og så er det ikke engang så godt udført, at vi kunne være fri for de mange plothuller.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet