Rosita

InstruktionFrederikke Aspöck

MedvirkendeMikkel Boe Følsgaard, Jens Albinus, Mercedes Cabral, Mads Riisom, Niels Ellegaard

Længde90 min

GenreDrama, Romantik, Familie

IMDbVis på IMDb

I biografen16/04/2015


Anmeldelse

Rosita

3 6
Fisk, filippinere og fordomme på Vestkysten

Dansk film er tonstung socialrealisme eller dum folkekomedie, siger man. Det er jeg uenig i. Der laves vidunderligt mangfoldige film i dette land. Fra krigsfilm over en dansk varulv til en “Antboy”. Og det bare inden for det seneste år. Men der er alligevel noget om snakken. Der er (for) mange danske film, der ligner hinanden lidt for meget. “Rosita” bekræfter det, man siger.

I Frederikke Aspöcks anden spillefilm efter debuten “Labrador” får en vattet, dansk middelklassemand leveret en kone fra Filippinerne, hvilket skaber akavede situationer og konflikt med lokalsamfundet og primært den yngste søn. Undervejs behandles den indre svinehund, Danmarks ekstremt privilegerede status som I-land og ikke mindst den efterhånden klassiske, nordiske melankoli afspejlet i både landskab og personer. Eneste variation er, at “Rosita” – ligesom “Klumpfisken fra 2014” – foregår i et vestjysk fiskersamfund, så der samtidig kan refereres til debatten om Udkantsdanmark. Ingen point for originalitet. Udførelsen er heldigvis godt hjulpet af skuespillerne.

Jens Albinus spiller den fesne, men velmenende familiefar Ulrik, der mest af alt savner sin afdøde kone, men som alligevel vurderer, at det er på tide at få et nyt kvindfolk i huset. Titelrollen spilles af filippinske Mercedes Cabral, som er et kendt ansigt i Brillante Mendozas film. Hendes figur er underspillet, men Cabral formår at give indtryk af alt det, der foregår lige under overfladen. Endelig leverer Mikkel Boe Følsgaard det meste af konfliktstoffet som sønnen, Johannes, der i begyndelsen er mere end skeptisk over for den nye stedmor, men som snart får et ganske andet syn på hende.

“Rosita” undgår klogeligt at befolke alle birollerne med det sædvanlige galleri af danske karakterskuespillere, som det ellers næsten er tradition, hvilket ikke lover godt for Kurt Ravn eller Bodil Jørgensens karrierer. Det er ikke noget stort plot, der udfoldes. Vi er i et mikrokosmos, hvor alle må vælge mellem tryghed og udlængsel. Er du tilfreds med, at tingene er, som de altid har været, eller ønsker du andet og mere? Johannes’ kæreste opsummerer utilsigtet hans tanker, da han spørger hende, om de ikke bare skal flytte væk. ”Men alle, vi kender, bor jo her,” er svaret og det underliggende problem.

Det søvnige og stillestående fiskersamfund som baggrund virker ikke. Miljøskildringen er kluntet. Som i scenen hvor Rosita står og venter på bussen, mens tre børn løber forbi – klædt i gule regnfrakker og hver med en fisk under armen. Som man jo gør derude på Vestkysten. Det er så meget mere skuffende, fordi lokaliteten er så ligegyldig. “Rosita” kunne sådan set være foregået hvor som helst. Der er heller ikke brugt energi på at få skuespillerne til at tale dialekt, hvilket gør scenerne på havnen lidt underlige, når alle taler klingende københavnsk til hinanden.

“Rosita” er for velkendt og for beskeden til at kunne drive en spillefilm. Der kunne være blevet en ganske god og stram novellefilm ud af det, men i dens endelige form er den en bagatel. Jeg kedede mig ikke under visningen, men om et par uger vil jeg have svært ved at skelne den fra 10 andre danske film fra de sidste par år. Dansk film skal turde meget mere, end det man siger.


Trailer

Kort om filmen

Johannes bor sammen med sin far, den midaldrende enkemand, Ulrik, i en fiskerby, hvor de passer deres respektive jobs i fiskeindustrien. Ulrik savner kærlighed og nærhed, han arrangerer derfor ankomsten af den unge, filippinske kvinde, Rosita – præcis som flere andre mænd i byen tidligere har gjort.

Johannes må modvilligt involvere sig i deres forhold, da engelsk ikke lige er Ulriks stærkeste side. Som tiden går, kommer Johannes og Rosita meget tættere på hinanden end godt er – hvilket tvinger Johannes til at tage ansvar for sine drømme og sin fremtid.