Salt of the Earth, The
Udgivet 19. maj 2015 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Sebastião Salgado skærer verden enkelt ud. Vi fødes, og vi dør. Livet opstår i nuancerne af det blændende hvide og dybe sorte, som brasilianeren fotograferer i. Fra skønhed til gru, fra krig til fred, hos Salgado er der altid en modsætning på spil i både tematik og udtryk. Wim Wenders har konfronteret manden med et fotoalbum fra hele verden og får heldigvis meget mere ud af øvelsen end tom æstetik. “The Salt of the Earth” bringer den nedslående meddelelse, at med mennesket som dominerende art, hælder jorden klart til den mørke side.
Historien fortælles roligt tilbageskuende af Wenders germansk-engelske stemme med lækker tydelig dikzzzion. Salgados opvækst i Brasilien og hans tilknytning til landet er den underliggende tråd, men de afgørende momenter sker andre steder. I Frankrig smider økonomen sin lommeregner og køber et kamera, kraftigt støttet af konen Lélia, der, skal vi forstå, har lige så meget del i fotoprojekterne. Gennembruddet kommer med “Otras Americas” en dokumentation af syv års rejse gennem alle andre sydamerikanske lande end Brasilien.
Der er næsten noget skoletime over det, men vi har åbenbart endnu ikke forstået, hvordan vi og planeten overlever. Salgado havde sit kamera rettet mod alt lortet så længe, at han til sidst blev syg i sin sjæl og tog hjem. Til Aimorés og grundlæggelsen af “Instituto Terra, et stykke udpint mark, der er blevet genudlagt som oprindelig regnskov. Den brasilianske cirkel er sluttet, uden at vi kom særligt meget nærmere far og sønnike, men de snu bagmænd har rykket fokus undervejs. Den kølige iagttager af verdens gru genopstår som ydmyg skovløber. Med direkte adgang til verdens mest prestigefulde museer.
Sebastião Salgado ER en meget mere ydmyg og behagelig mand end hans kunstneriske arv berettiger til. Portrættet af ham er gentagne gange ved at kamme over i en harmløs krammer, men fotografierne skærer igennem hyggen. Wenders/Juliano har rutineret iscenesat elementerne, og selv om “The Salt of the Earth” er en kilometer væk fra et visuelt nybrud som “Pina”, kan man ikke undgå at blive fascineret af de to-tre mænds kameraevner. Jeg kedede mig igennem hans seneste udstilling “Genesis”, men jeg må indrømme, at mit forhold til Salgado har fået flere nuancer.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet