San Andreas
Udgivet 27. maj 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Selv om det meste af Californien ødelægges af jordskælv, så handler “San Andreas” ikke om det. Den handler om en kvinde, der tog fejl. En kvinde, der ikke kunne se, at Dwayne ‘The Rock’ Johnson er drømmemanden. En kvinde, der lod sig skille til fordel for en slesk stjernearkitekt, som bygger vor tids Babelstårne, der nu smadres i CGI-stumper og stykker. Jordskælvene er en undskyldning for at vise, at hun, kvinden, tog fejl. At manden med muskelnakken og de fremskudte skuldre er drømmemanden. Så meget ødelæggelse for så dum en erkendelse.
Den er en slags “Baywatch”-fortælling, en ligegyldig individhistorie med smukke mennesker. Den smukkeste af dem er brystbomben Alexandre Daddario på 29 år, der kysses på, når hendes bukser er mest gennemblødt stramme af tsunami-vand. Hun spiller den hjemmeboende datter, der efterlades i jordskælvskaos af sin papfar, stjernearkitekten, der er et dårligt menneske, fordi han er rig. Fordi han ikke har været i Afghanistan som den brystkasse-tatoverede Ray, der nu gør sin pligt som helikopterredder. Nu skal den storbarmede datter reddes hjem af farmand Ray i selskab med den snart forhenværende ekskone, storbarmet spillet med hengivne blikke af Carla Gugino.
Det har hun ret i. Ray kan det hele. Gør, som der bliver sagt. Med et amerikansk flag blafrende i baggrunden. Det kan “San Andreas” ikke. Andre cli-fi-film, som den aktuelle “Mad Max: Fury Road”, har en pointe med sin fucked up verden. At menneskeheden har ødelagt planeten, at vi må ændre os, gøre tingene anderledes for at overleve. Der er ingen pointe med jordskælvene her. Kun den, at lige meget hvor meget Jorden ødelægges, ja, så vil USA altid bestå, så længe de har pumpede mænd, der kan knytte næven og gøre, hvad der bliver sagt. Så længe, man er som The Rock, så vil der altid være en storbarmet kvinde til dig, som du kan få en storbarmet datter med.
Der er én god scene i “San Andreas”. En tsunami er på vej, og The Rock med eks forsøger i speedbåd at nå over den, inden den topper. Inden de bliver smadret imod bredden. Simpel og dygtig spænding. Resten er bras fra Hollywood, der braser sammen, imens en kvinde indser, at hun tog fejl.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet