Saving Mr. Banks
Udgivet 13. mar 2014 | Af: MMB | Set i biografen
Allerede en halv time inde i “Saving Mr. Banks” skal jeg nærmest kæmpe for at holde brækfornemmelserne tilbage. En flashback-sekvens i slowmotion med far og datter på hesteryg i det åbne landskab, tager simpelthen begrebet sentimentalitet til nye højder. ”Hvor er det dog dejligt, at de ikke har glemt de sukkersøde strengeinstrumenter,” var i hvert fald lige omtrent det eneste, jeg IKKE tænkte, da jeg så den storsmilende datter med håret flagrende i vinden komme ridende mod solnedgangen sammen med sin omsorgsfulde far. Men til min glæde og overraskelse viser der sig rent faktisk at være en mening med rørstrømskheden. For uanset hvor usandsynligt det måske lyder, så er de sentimentale flashbacks med til at gøre filmen kompleks.
Tøjdukker og nedladende bemærkninger lyder måske ikke som starten på et dybdeborende karakterportræt. Det er det heller ikke. For isoleret set er der ikke meget tyngde i at se den gammeldags P.L. Travers brokke sig over samtlige af Walt Disneys kreative indslag. Det ekstra lag udebliver dog ikke, men kommer noget overraskende fra de sukrede flashbacks, som kigger tilbage på P.L. Travers’ barndom. De første af slagsen er nemlig bare kedelige glansbilleder af, hvad der kunne ligne en noget nær perfekt barndom. Gradvist bliver de dog mørkere og mørkere, og langsomt – men lige så sikkert som Travers’ ubehag over Disneyland – finder vi ud af, hvad der gemmer sig under overfladen. Ikke nok med det så bringer de dystre flashbacks også fornyet mening til de tidligere ellers så glansbilledagtige tilbageblik.
Desværre har filmskaberne følt sig nødsaget til at kompensere for Travers’ dystre fortid med lidt for mange rørstrømske øjeblikke, som ikke har andet formål end at få tårekanalerne på arbejde. Et godt eksempel på det er Travers’ privatchauffør, der fortæller, at han altid snakker om vejret, fordi hans datter, som sidder i kørestol, kun har mulighed for at sidde udenfor i solskinsvejr. Også fremstillingen af “Mary Poppins”-filmen bliver lidt for meget af det gode. Det føles ganske enkelt hult at se den gammeldags P.L. Travers pludselig bløde op for Walt Disneys farverige filmatisering. Travers’ værdier ligger ganske enkelt for langt fra Disneys til, at jeg for alvor kunne købe hendes pludselige forvandling. Her bliver det desværre lidt for tydeligt, at “Saving Mr. Banks” er en Disney-film om en, ja, Disney-film.
Tilblivelsen af en musical fra 60’erne lyder på papiret måske ikke det mest sindsoprivende emne. Men tag ikke fejl, det er en fornøjelse at se den nedrakkende Travers slagte fremadbrusende amerikanere med det ene verbale pletskud efter det andet. “Saving Mr. Banks” er dog mere end bare let underholdning. Emma Thompsons pragtpræstation og en række subjektive flashbacks giver nemlig “Mary Poppins”-forfatteren en ellers uventet kompleksitet. Derfor er det ærgerligt, at Walt Disney Pictures ikke kan lade være med at misbruge lejligheden til at glorificere sig selv. Det forhindrer nemlig “Saving Mr. Banks” i at svæve ind som en af 2014’s hidtil helt store oplevelser.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet