Sidste stop
Udgivet 10. jan 2018 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Selv om jul og nytår stadig står nogenlunde frisk i hukommelsen, er vi allerede videre. På vej mod en efterhånden lige så ubrydelig tradition: Det (halv)gode samarbejde mellem Liam Neeson og instruktør Jaume Collet-Serra. Kun afbrudt af en enkelt effektiv bikinibabe-actionfilm, “The Shallows”, har de to plejet hinandens karriere med læderjakke-mandeaction. “Non-Stop”, som en af dem faktisk hed. Nu er den forpustede Neeson nået til “Sidste stop”. Én mand, ét tog og en historie lagt frem som efter en køreplan. Vi er ved at nå idéernes ende- og genbrugsstation.
Den simple mission i “Sidste stop” bliver serveret af en ildevarslende Vera Farmiga, der pakker sit farlige ultimatum ind i lommesociologi. Hvis Liam Neeson kan identificere en passager på toget og leve med at dømme ham til døden, venter 100.000 dollars i præmie. Michael MacCauley, som vores ‘almindelige’ mand hedder, har netop mistet sit arbejde og skal sende en søn på universitetet, så tilbuddet er ret tillokkende. Han tager det, og afviser det selvfølgelig igen med det samme, men Neeson indser hurtigt, at Farmigas telefonstemme har ubegrænset antal snydekoder. Hun kan slå FBI-agenter ihjel og hacke togsignaler på afstand. Hvorfor hun overhovedet har brug for at afpresse nogen til det beskidte arbejde, bliver derimod aldrig tydeligt.
Det formulariske oplæg er svært at ryste meget. Collet-Serra viser sig lidt med en kvik montage af Neesons daglige rutine, hvor hvert klip på turen til togstationen byder på en ny årstid, skjorte og humør, men holder sig ellers til det sikre. Hvilket vil sige tempofyldt action og den allestedsnærværende ironiske distance til samme genre. ’Jeg er 60 år gammel!' lyder det fra Neeson, og det er jo skægt, fordi det både gælder inden og udenfor filmen, ik! Men jeg tager til hver en tid hellere den intense alvor i “Train to Busan” end en overkompliceret konstruktion af fangeleg og ‘Hvem er hvem’, der skilter med sin egen fjollethed for at samle nogle ekstra charmepoint.
Der er noget trygt ved traditioner. Hvis “Sidste stop” havde fornyet filmsproget og taget kvantespring i nye vilde actionretninger, havde verden pludselig været et meget mere afsindigt og forvirrende sted. Nu får man lige, hvad Neeson og Collet-Serra har fået for vane at love. Knytnæver, raspestemme og et plot fra dengang klippekortet var en nyhed. Et tog og en film kører fra A til B til C…
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet