Simon & Malou

MedvirkendeMichael Asmussen, Claus Bigum, Dejan Cukic, Mille Dinesen, Laura Drasbæk, Rafael Edholm, Robert Hansen, Martin Hestbæk, Solbjørg Højfeldt, Sara Indrio Jensen, Joel Kinnaman, Line Kruse, Peter Gren Larsen, Tuva Novotny, Christiane Schaumburg-Müller, Cecilie Thomsen

GenreKomedie

I biografen30/10/2009

Simon & Malou

1 6
Sød som syre

Man spejder forgæves efter Regner Grastens navn på credit-listen til “Simon & Malou”, men på trods af filmens udformning, tvivlsomme kvalitet og tilstedeværelsen af Robert Hansen har Grasten tilsyneladende intet haft med denne films produktion at gøre.

Det har derimod Lasse Spang Olsen, som af uklare årsager ikke har ønsket at blive krediteret som instruktør. Efter sigende skulle det skyldes, at han ikke var med under hele produktionsforløbet, men det er ikke svært at forestille sig, at der har været en vis utilfredshed med filmens niveau. Det er i hvert fald svært at tro, at nogen kunne aflevere den med følelsen af at have leveret et rigtig godt stykke arbejde.

“Simon & Malou” er en romantisk komedie efter den typiske skabelon. Simon – spillet af Dejan Cukic – er en impulsiv børnebogsforfatter, der netop er blevet fyret af sin kæreste og oven i hatten modtager et knusende slag om, at han ikke kan få børn. På grund af rod i papirerne står han pludselig i den – for par i romantiske komedier ret velkendte situation – at han bliver nødt til midlertidigt at dele lejlighed med den svenske Malou i Tuva Novotnys skikkelse, der har fremlejet den. Hun er en målfast advokat og karrieremenneske, men kan dog alligevel ikke nænne at smide Simon på porten, og snart begynder romancen at opstå mellem de to.

Den småsnerpede kvindelige advokat skal naturligvis lære at lægge karriererytteriet og regelretheden fra sig og i stedet åbne op til den impulsive og livsglade tilværelse. På det plan adskiller filmen sig ikke det mindste fra “Til Jackpot os skiller”, “Knocked Up” og hvad de utallige amerikanske film, der har præcis samme udgangspunkt, ellers hedder. Når man leverer en så velkendt og forudsigelig historie, er det altafgørende forhold imidlertid, hvorvidt man formår at tilføje skabelonen den mængde af charme, sjov og godt skuespil, der kan få en til at se igennem fingre med de mest gennemtærskede klicheer.

Her kniber det imidlertid gevaldigt for filmen, der simpelthen er en umådelig uinspireret størrelse. Stort set alle vitser har punchlines, som man kan se på en halv mils afstand og derfor hurtigt bliver noget søvndyssende at overvære. Dejan Cukic og Tuva Novotny er begge hæderlige i titelrollerne, men har ikke den mindste kemi sammen og formår heller ikke at tilføje det kedsommelige materiale megen gnist eller lune. Et af problemerne er, at Cukics rolle er helt galt udformet. Det er tilsyneladende meningen, at han skal være et kaotisk element i Malous liv, men rollen er simpelthen for pæn, afbalanceret og slet og ret kedelig til det formål.

Niveauet er ellers rigeligt lavt: Her er nok sæd-, bæ- og urinjokes til at holde selv Mike Myers underholdt, men det hjælper alt sammen ingen verdens ting, når de er leveret med en så ringe timing og forståelse for, hvordan humor opbygges. Selv vittigheder, der burde være sikre hits, rammer forbi målet, og man sidder tilbage i dyb kedsomhed, mens alle de vante klicheer strømmer mod èn i uopfindsom indpakning.

Fortællingen halter utallige steder, og lavpunktet indtræffer, da Cukic hopper i poolen i filmens klimaks uden anden synlig årsag, end at den slags plejer man at gøre i sådan nogen scener. Inden da er filmen dog for længst druknet, og man sidder blot tilbage og længes efter slutningen. Det kan derfor heller ikke undre, at Lasse Spang Olsen ikke ønsker at have sit navn på “Simon & Malou”. Hvis jeg havde stået bag denne rædsomme film, ville jeg også længes tilbage efter nogle eksploderende biler.

Omstændighederne tvinger den lettere ustrukturerede børnebogsforfatter Simon til at dele sin lejlighed med den karrieredrevne og velorganiserede smukke svenske advokat Malou. Simon drømmer om børn og fast parforhold. Omvendt har Malou kun fokus på karrieren. Trods hinandens diametrale modsætninger nærmer de sig mere og mere hinanden. Og modsætninger drages rigtig nok. Men kan de nu også leve sammen? Mod alle forventninger sætter mødet mellem de to en lavine af begivenheder i gang, der vil ændre deres liv for evigt…