Simon & Malou
Udgivet 29. okt 2009 | Af: Benway | Set i biografen
Man spejder forgæves efter Regner Grastens navn på credit-listen til “Simon & Malou”, men på trods af filmens udformning, tvivlsomme kvalitet og tilstedeværelsen af Robert Hansen har Grasten tilsyneladende intet haft med denne films produktion at gøre.
“Simon & Malou” er en romantisk komedie efter den typiske skabelon. Simon – spillet af Dejan Cukic – er en impulsiv børnebogsforfatter, der netop er blevet fyret af sin kæreste og oven i hatten modtager et knusende slag om, at han ikke kan få børn. På grund af rod i papirerne står han pludselig i den – for par i romantiske komedier ret velkendte situation – at han bliver nødt til midlertidigt at dele lejlighed med den svenske Malou i Tuva Novotnys skikkelse, der har fremlejet den. Hun er en målfast advokat og karrieremenneske, men kan dog alligevel ikke nænne at smide Simon på porten, og snart begynder romancen at opstå mellem de to.
Her kniber det imidlertid gevaldigt for filmen, der simpelthen er en umådelig uinspireret størrelse. Stort set alle vitser har punchlines, som man kan se på en halv mils afstand og derfor hurtigt bliver noget søvndyssende at overvære. Dejan Cukic og Tuva Novotny er begge hæderlige i titelrollerne, men har ikke den mindste kemi sammen og formår heller ikke at tilføje det kedsommelige materiale megen gnist eller lune. Et af problemerne er, at Cukics rolle er helt galt udformet. Det er tilsyneladende meningen, at han skal være et kaotisk element i Malous liv, men rollen er simpelthen for pæn, afbalanceret og slet og ret kedelig til det formål.
Niveauet er ellers rigeligt lavt: Her er nok sæd-, bæ- og urinjokes til at holde selv Mike Myers underholdt, men det hjælper alt sammen ingen verdens ting, når de er leveret med en så ringe timing og forståelse for, hvordan humor opbygges. Selv vittigheder, der burde være sikre hits, rammer forbi målet, og man sidder tilbage i dyb kedsomhed, mens alle de vante klicheer strømmer mod èn i uopfindsom indpakning.
Fortællingen halter utallige steder, og lavpunktet indtræffer, da Cukic hopper i poolen i filmens klimaks uden anden synlig årsag, end at den slags plejer man at gøre i sådan nogen scener. Inden da er filmen dog for længst druknet, og man sidder blot tilbage og længes efter slutningen. Det kan derfor heller ikke undre, at Lasse Spang Olsen ikke ønsker at have sit navn på “Simon & Malou”. Hvis jeg havde stået bag denne rædsomme film, ville jeg også længes tilbage efter nogle eksploderende biler.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet