Sinister
Udgivet 31. okt 2012 | Af: The Insider | Set i biografen
En midaldrende forfatter og hans familie flytter ind i et stort, forladt domicil, hvor en blodig tragedie fandt sted mange år tidligere, og alt imens forfatteren efterforsker de mystiske dødsfald, mister han langsomt besindelsen. Lyder det bekendt? Stanley Kubricks “Ondskabens hotel” er i øvrigt langtfra den eneste film, som Scott Derricksons “Sinister” har ladet sig inspirere af. Spøgelser, forbandelser, frygtindgydende dæmoner, sekter og symboler… Derricksons gyser rummer mange af genrens velkendte varemærker. Men ligesom Tivolis bedste rutsjebaner, formår “Sinister” stadig at fremtvinge store sug i maven, selvom man efterhånden kender alle svingene.
Der går selvfølgelig ikke længe, før man fornemmer, at der er noget frygteligt galt med huset. Det larmer på loftet, hvor dødsensfarlige skorpioner og slanger rumsterer, og hvor der en dag pludseligt dukker en boks op fyldt med gamle filmruller. Der står “hjemmevideoer” på kassen, men der er ikke tale om hyggelige optagelser fra konfirmationer og fødselsdage, men derimod klamme klip af alskens børn og voksne fra forskellige byer, der tortureres og dræbes. Ellison er tilsyneladende på sporet af en seriemorder, men er der vitterligt noget at komme efter, eller er det bare Ellisons løsslupne fantasi og paranoia, der spiller ham et puds? Og hvem i alverden er den afskyelige mand med det hekseagtige ansigt og de kulsorte øjne, som dukker op i alle klippene?
Billige chokeffekter er sjældne (og de, der er her, fungerer trods alt godt og fremtvinger voldsomme spjæt), og gennem en kombination af dunkle billeder, gruopvækkende lyde og ubehageligt underfundig musik får Derrickson og Co. gang på gang iscenesat en skrækindjagende stemning, der tvinger fantasien på overarbejde, uanset hvor meget man så prøver på at slappe af. Nej, synderligt original er “Sinister” ikke, men den er altså hamrende effektiv, og frem til filmens noget søgte og utilfredsstillende slutning har Derrickson så godt tag i vores nervesystem, at man aldrig for alvor spekulerer over lighederne mellem “Sinister” og dens artsfæller, før filmen er overstået.
Et andet plus er det fremragende skuespil. Hawke er glimrende som Ellison. Selvom forfatteren er en anelse selv- og arbejdsfikseret, får Hawke en næstekærlighed og retfærdighedssans til at skinne igennem bag Ellisons forfængelige facade, som øjeblikkeligt sikrer vores sympati med manden og hans nærmeste. Den relativt ukendte skuespillerinde Juliet Rylance er ligeledes superb som Ellisons hustru, og duoen gør stort indtryk under ægteparrets store skænderi, hvor Derrickson klogt nok lader kameraet køre i flere minutter uden at klippe væk, således at man for alvor kommer ind under huden på personerne og mærker deres angst og ubehag. En gyser fungerer ikke optimalt, hvis man er ligeglad med de personer, der terroriseres, men Derrickson og ensemblet formår både at bearbejde vores følelsesregister og vores nerver. Et godt gys.
Se også: Filmz TV: “Sinister”-interview med instruktøren Scott Derrickson
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet