Spise sove dø
Udgivet 18. sep 2013 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Store, fede, hvide typer på sort baggrund: “SPISE SOVE DØ”. Åbningsteksterne nærmest skråler svenske Gabriela Pichlers drømmedebut i gang. Drømmedebut i kraft af filmens sejrsgang ved Guldbaggen-prisuddelingen i Sverige, hvor den hev de fire vigtigste priser hjem, og drømmedebut i kraft af den fandenivoldskhed, hvormed Pichler portrætterer en ung kvindes desperate jobjagt i uskønne Skåne.
Deres stille eksistens trues derfor på livet, da der, ud af det blå, varsles fyringsrunde på fabrikken. Så da Raša prikkes på skulderen, flygter hun i ren panik. Løber, til hun brækker sig. Hendes far er syg, men ikke syg nok til at få en sygemelding fra lægen. Jobcenteret holder “boost din selvtillid”-møde, men hvad fanden skal man gøre, når man ikke engang har råd til et kørekort, og i øvrigt slæber rundt på et efternavn, der klinger arabisk og ikke ligefrem åbner døre?
Men “Spise sove dø” er også helt sin egen. Ikke mindst takket være bosniskfødte Nermina Lukacs præstation i den altafgørende rolle som Raša. Lukacs tætte fysik, borende blik og uendeligt fascinerende underbid suger kameraets blik til sig. Hun er en skøn vildbasse, der både favner det intime i de fine scener sammen med den skrøbelige far, hun faktisk er en slags mor for, og det friskfyragtige i samværet med de meget ældre kollegaer. Lukac, der i øvrigt slet ikke er skuespiller, men arbejder på et fritidshjem, er forfriskende androgyn. Hun gør Raša til en skæv og kompleks karakter, man ikke glemmer igen.
Pichlers debutfilm føjer masser af vinkler til og stiller spørgsmål ved, hvorledes livet leves i udkantsområderne i det moderne Sverige. Det er både et fermt far/datter-portræt (dem er der egentlig ikke så mange af) og en nagende skildring af det butikslukkede betonhelvede, der er forstæderne og landsbyerne i Sverige. Dér, hvor indvandrere fra alle mulige dele af verden udgør størstedelen af arbejdskraften, fordi ungdommen slet og ret er flygtet til storbyerne. Raša flygter ikke. Hun bliver og kæmper. Bokser ud i den tomme luft, som Rocky, da hun går fra butik til butik og søger arbejde eller leger Bruce Lee med kung fu-fagter for sjov. Man håber hele tiden det bedste for hende, men ved også, at det bliver en stadig kamp, hvor den sociale arv vil veje allerhelvedes tungt på hendes heldigvis brede skuldre.
Gabriela Pichler graver dybt i egne erfaringer, og det giver pote. Hun er selv barn af en østrigsk far og en bosnisk mor og voksede op i et arbejderklassehjem i Örkeljunga i Skåne. Hendes filmuddannelse er funderet i både det dokumentariske felt og fiktionen. Alt det mærker man i “Spise sove dø”. Pichlers rødder, arbejderklassesolidaritet (men aldrig romantisering), Balkan-melankoli og kulturclashet. Det fylder hun fortællingen i sin debut med, så Rašas liv udfolder sig levende og ikke mindst bevægende foran en. Ingen klicheer, kunstlethed eller unødig sentimentalitet. Bare livet.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet