Stratos
Udgivet 30. jul 2014 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Billedet står nærmest stille. Man når at blive i tvivl om, hvorvidt skærmen er frosset ved en fejl, indtil en lille ensom skygge bevæger sig gennem buskirkegården. Desværre for skyggen er dens tur gennem det tørt stivnede græske landskab slut på et minut. Dens hjerne bliver trykket ud af et pistolskud, og en mand med dødstrætte øjne sletter metodisk sine spor og kører væk. Landskabet står igen stille og upåvirket tilbage. Stenene, sandet og de stikkende buske har set demokrati og humanistisk filosofi opstå og ser det nu langsomt opløses igen. Og lige som “Stratos” og alle dens karakterer virker de revnende ligeglade.
Stratos vil væk fra det hele, men bliver konstant trukket ind i en verden af vold og fordærv. Han prøver at arbejde på en kagefabrik, men hans fængslede boss vil befries. Han forsøger at hjælpe sine naboer og deres miljøramte datter, men de skylder penge til en gangster, som ikke lige vil afvises. Den græske tragedie er opdateret med pistoler og bandeord. Plottet virker underordnet til fordel for studiet af mennesker, der næsten velvilligt drager mod undergangen. Grundtonen er trøstesløs og håbet er kort som tålmodigheden hos en dansk turist, der har fået et grimt hotelværelse og forresten skulle vente 20 min., før guiden hentede dem i Kreta Airport.
Et gennemgående virkemiddel er vekselvirkningen mellem stoisk ro og eksplosiv vrede. Der er en djævelsk dobbelthed i de frosne, ubevægelige bygninger, der befolkes af desperat skrigende mennesker. Sjovt at tænke på, at den demokratiske civilisation er opstået blandt folk, der har så meget spruttende, gal vrede i sig. Hele tiden op og ned i intensitet og lydniveau. Man venter bare på at antihelten, som vi jo fra starten ved, er den eneste med en smule moral, smider sin spinattærte og forsvarer de svage. Stratos må udløses på et tidspunkt, det kan ikke komme som en overraskelse, det uventede ligger i hvornår. Men på et tidspunkt begyndte jeg at kigge på mit ur og være ligeglad.
Den lange, langsomme oprulning af menneskets dårskab har grækerne mestret i cirka 3000 år. De har godt nok holdt en lille pause med at være dominerende inden for dramaet, og Yannis Economides’ Berlin-deltager vender nok ikke tendensen. Når nu græsk film faktisk er begyndt at vise (hunde)tænder, fremstår den som en lidt tilbageskuende, konventionel gangsterfilm. De valg, der er taget, både med manuskriptet og den visuelle side, virker fortænkte. Der er dog indimellem scener, der fremkalder både absurd humor og nervøse trækninger. Kvaliteten er svingende, men kan man lide film, der dyrker en stil i det ekstreme, er “Stratos” måske et bud på to timers konsekvent virkelig virkelighedsflugt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet