Street Kings
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 13. sep 2008 | Af: The Insider | Set på DVD
Både “Street Kings” og “Dirty Harry” omhandler kompromisløse ordenshåndhævere, og begge film er enten netop udkommet eller genudgivet herhjemme på dvd, hvorfor en sammenligning virker oplagt. “Dirty Harry” er snart 40 år gammel, men det siger en del om instruktør David Ayers “Street Kings”, at Don Siegels tidløse klassiker er langt mere vovet og intens end sin næsten nyfødte artsfælle. “Street Kings” er en rutinepræget thriller, der gentagne gange forsøger at understrege, hvor benhård og sej den er i forhold til de gængse politidramaer. Men så snart filmen nærmer sig sjældent udforsket genreterritorium, trækker den sig desværre tilbage med alarmerende hast.
Persongalleriet er proppet med stereotyper – lige fra korrupte, velsoignerede strømere til horder af småkriminelle bandemedlemmer, som nyder at slynge bandeord ud, mens seeren stirrer utålmodigt på uret. Heldigvis har man hyret flere garvede skuespillere til at portrættere de omvandrende klicheer. Chris Evans, som brillerede i Danny Boyles “Sunshine”, får Reeves assistent, Diskant, til at virke ægte og interessant, selvom manuskriptet tegner ham som en næsten endimensional, godhjertet ungkarl. Hugh Laurie, der har vundet adskillige priser for sin indsats i tv-serien “House M.D.”, tilføjer tiltrængt humor som et højtstående medlem af Internal Affairs, mens rapperne The Game og Common gør positivt indtryk på trods af blot få minutters medvirken.
Men Whitaker er trods alt ikke filmens største skuffelse. Det er derimod den banale fortælling, især fordi den bl.a. er skrevet af selveste James Ellroy – romanforfatteren bag den noget nær ultimative historie om korruption i magtens korridorer: “L.A. Confidential”. “Street Kings” er derimod en konventionel affære, der heller ikke er nær så tankevækkende som David Ayers manuskript til den undervurderede, spændingsmættede “Training Day”. Der er her tale om en mere eller mindre ordinær beretning om én mands forsøg på at komme korruption til livs og genfinde selvrespekten under strenge vilkår.
Præsenteret i 2.40:1 anamorphic widescreen-format. Kun få fejl plager dette transfer. Farvegengivelsen er helt i top, og det samme er kontrasten. Filmen er mere eller mindre splinterny, så derfor optræder der selvsagt aldrig snavs eller pletter. Billedet er dog tit en anelse sløret, og tydelige glorier optræder desværre i en håndfuld scener.
Skivens Dolby Digital 5.1-mix er (som ventet) aggressivt, bombastisk og virkelig godt. Man efterlyser til tider mere opfindsomme og stemningsfulde lydeffekter under filmens få stilfærdige scener. Men den slags er næppe noget, de fleste forventer at høre under en film som “Street Kings”, og actionsekvenserne lyder glimrende. Dynamikområdet er stort, og der er adskillige effektive panoreringer. Replikkerne er altid tydelige, og ingen former for auditiv støj optræder nogensinde. Musikken folder sig også godt ud, og subwooferen får lokalet til at ryste.
David Ayer diskuterer filmen på et nogenlunde kommentarspor. Instruktøren taler om alt fra historien og arbejdet med skuespillerne, til brugen af kamera og farver. Han holder desværre en del pauser undervejs, og han har det med at bruge for meget tid på bare at lovprise sine kollegaer. Men den velformulerede instruktør giver lytteren en ganske detaljeret indsigt i, hvordan filmen blev skruet sammen. Der er 21 minutters dokumentarer på dvd’en, som desværre indeholder alt for mange klip fra filmen og (ligesom Ayers kommentarspor) mønstrer lige lovlig megen verbal rygklapperi. Sjovest er det at se skuespillerne gennemgå rigtig polititræning.
Godt skuespil, et gennemgående højt tempo og en håndfuld gedigne twists gør “Street Kings” til en ganske underholdende affære. Men filmen er så uopfindsom og banal, at alle minder om den fordamper i korttidshukommelsens snørklede gange allerede efter få timer. Dvd’ens transfer er godt, lydsporet er endnu bedre, mens både kvaliteten og kvantiteten af ekstramaterialet er acceptabel, men langtfra overvældende. Brug hellere din dyrebare fritid på at gense “Dirty Harry”, “L.A. Confidential” eller tv-serien “The Shield”, der alle overgår “Street Kings” i næsten enhver tænkelig henseende.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet