Svinene
Udgivet 23. sep 2014 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Hvis du ikke allerede er bekendt med den franske filmskaber Claire Denis, er der faktisk ikke noget at sige til det. Trods et solidt output af film siden debuten “Chocolat” i 1988 er “Svinene” – Denis’ 11. spillefilm – den første til at opnå dansk biografdistribution uden for filmfestivalregi. Det er på tide. Veteranen Denis har for længst rundet de 60 år og er af flere blevet udråbt til en af sin generations skarpeste skildrere af den europæiske virkelighed med et postkolonialt blik.
Den labyrintiske, noirfatale fortælling i “Svinene” indledes med et silende, trøstesløst regnvejr, der er sløret og næsten abstrakt for øjnene at finde hvile i. En mand på en stiletfabrik efterlader et brev på skrivebordet og hopper ud af vinduet. Enken hidkalder sin bror Marco; en supertanker-sømand, der er flygtet fra stiletimperiet for flere år siden. Han, spillet med Jean Gabin’sk livstræthed og charme af Vincent Lindon, begynder at rasle familiens skeletter ud af skabene. Niecen Justine er blevet tortureret og seksuelt misbrugt, indtil hun blev fundet af politiet vandrende nøgen rundt; kun iført sylespidse stiletter og med blod sivende ned ad inderlårene. Det ubærligt grumme overgreb viser sig at trække tråde både til faderens selvmord og den rigmand, der bor i lejligheden under Marco i den mere mondæne del af Paris.
Blandt alle de liderlige svin som titlen henviser til, udspiller der sig imidlertid også en fåmælt kærlighedshistorie mellem Marco og kvinden Raphaëlle (spillet af Chiara Mastroianni), der er rigmandens elskerinde i lejligheden nedenunder. Det sætter Claire Denis med stor ømhed i scene med en blanding af to sårede dyrs forsigtighed og grådigt-erotiske tilnærmelser. Kemien mellem Lindons barkede sømand og den ypperlige Mastroiannis holdte elskerinde fornægter sig ikke. Havde jeg haft briller på, var de uden tvivl dugget til, når Lindon og Mastroianni (i øvrigt er datter af Marcello Mastroianni og Catherine Deneuve) kastede sig over hinanden.
Claire Denis’ faste kamerakvinde, Agnès Godard, står også bag den udviskede, mørke stil i “Svinene”. Særligt virkningsfuldt og mærkbart knugende følte jeg det i flere transportscener. Blandt andet kører Marco ud af byen til forstadsland, uden du præcis ved, hvor turen skal ende, og hvilke grufulde ting han vil erfare, når han når frem. Meget lig den stemning, David Lynch fremmaner på “Mulholland Drive”s snoede veje.
Der er dog lidt for meget ufærdigt puslespil over filmen til, at den ligefrem kan kaldes en vellykket krimi. Historien om Marcos hævntogt er lige så flosset og fuld af huller, som hans blodige knoer. Men Claire Denis skaber suggestive billeder og stemninger som få. Så “Svinene” bliver ved med af rode sin beskidte tryne rundt i baghovedets mudrede morads med sin særegne blanding af incestdrama, selvtægtsfortælling og sanselig erotik.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet