Taking Woodstock
Udgivet 3. sep 2009 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Musikfestivalen Woodstock anno 1969 har nærmest mytisk karakter og betragtes fra flere sider som den blomsterbærende hippiebevægelses kulmination, der bl.a. blev forbillede for en lille festival på Roskilde dyrskueplads få år senere. Den garvede og evigt nysgerrigt udforskende instruktør Ang Lee, der i sit imponerende bagkatalog har perler som “Brokeback Mountain” og “Lust, Caution” liggende, har i sit nyeste projekt “Taking Woodstock” sat sig for at undersøge og udforske denne mytologiske musikbegivenhed.
Lees betragtelige anvendelse af splitscreens i denne film er en ganske god åbning til at beskrive oplevelsen af “Taking Woodstock”. En ganske splittet, rodet, stemningsfuld, men langt fra tilfredsstillende fornemmelse og følelse efterlades man med, efter freden har sænket sig (eller ophørt?) i kølvandet på denne Cannes-nominerede film. Og skal vi lige afrunde brugen af splitscreen, så er det sjældent et vellykket stilgreb at ty til, særligt i sekvenser med dialog, hvilket ikke udgør nogen undtagelse i dette tilfælde. Den opdelte skærm svækker evnen til at fokusere, hvilket også må have influeret Ang Lee, da dette, måske tilsigtet, om noget er en film uden fokus.
Filmens værdimæssige præmis – penge kontra fred og frihed – virker ligeså langtfra efter hensigten. Lokalsamfundet, symboliseret markant ved den bastante mor, står for den grådige pengementalitet, der udfordres af festivalens solidariske frihedsidealer. Problemet for denne modsætning er blot, at festivalarrangørernes fremmeste overtalelsesmiddel netop er penge, hvorfor Ang Lee nærmest demaskerer Woodstock som et ordinært forbrugeristisk event, hvilket umiddelbart ikke virker til at have været hensigten med filmen, der nærmere skal fungere som hyldest til den oprørske ungdomskultur.
“Taking Woodstock” fremstår som et filmisk frikvarter for en af tidens helt store og suverænt mest interessante instruktører. Når filmen er bedst, indfanger den stemningen og frigjortheden fra dengang i ’69, der hjælpes godt på vej af Danny Elfmans indlevende lydspor i en film med et ellers overraskende fravær af musikalske indslag – ingen Hendrix eller Joplin. I dens værste øjeblikke er den rodet og ligegyldig og ved flere lejligheder selvmodsigende. Mest af alt er tidsrejsen til hippiehøjborgen Woodstock dog ganske harmløs og ufarlig, der først og fremmest motiverer ens lyst til at tage på festival frem for i biografen for at gense filmen – spørgsmålet er, om det er godt eller dårligt?
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet