Tale of Tales
Udgivet 9. dec 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
“Tale of Tales” minder ikke om noget som helst andet, jeg har set i biografen de seneste par år. “Gomorra”-instruktør Matteo Garrones kitschede, kulørte og kaotiske folklore-filmatisering har i hvert fald én kvalitet: Den skiller sig ud. Det er ikke en ubetinget vellykket film. Men midt i den stadigt voksende grå masse af dokuer om døde stjerner og dramaer baseret på virkelige hændelser stikker den ud som en farverig napolitansk freak med sit mytiske mylder af loppe-elskende konger, forelskede bjergtrolde, slagtede søuhyrer og rødhårede skøger. Det lyder vildt. Men det burde have været endnu vildere, hvis de flippede fantasier for alvor skulle have været forløst.
Ligesom “Decameron” udfolder “Tale of Tales” en forskruet fortidsverden gennem en række små, groteske og bizarre optrin. På papiret er de to film lige meget over the top. Men hvor Pasolinis film var grim, løssluppen og fandenivoldsk, stivner Garrones galskab i sin stiliserede skønhed. Selv nøgenheden i “Tale of Tales” er fortænkt og iscenesat, så den passer perfekt ind i det samlede visuelle udtryk: Kaskader af dybrødt hår over snehvid hud. Den minutiøst komponerede pænhed tager pusten fra de rundtossede begivenheder. Selv om mange af billederne isoleret betragtet er ret vilde. Som når Salma Hayeks barnløse dronning mæsker sig i et kæmpemæssigt, blodigt søuhyrhjerte, der med sin iboende magi skal løse hendes frugtbarhedskvaler. Med blod op til begge ører og et sørgmodigt blik i de brune øjne.
Strukturen bærer også sin del af skylden for, at “Tale of Tales” ikke bliver det underholdende vanvidsridt, den burde have været. Så snart et handlingsforløb begynder at tage fart, så skifter fokus til en ny karakter. Som “Game of Thrones”, når det værst. Det kunne have været så vildt. Men det bliver det kun momentvis. De vilde historier bliver kyske og kastrerede i den kunstfærdige iscenesættelse.
“Tale of Tales” vil gerne være en fræk og vild eventyrfortælling for voksne. Men grimheden og perversiteterne bliver så pænt pakket ind, at den havner et kedeligt, ufarligt sted – fanget på mellemhånd mellem Disney’sk sukkersødme og Game of Throne’sk vildskab. Det er sjældent, jeg skoser en film for at være for flot, men gid Garrone havde tilsat blot en dråbe af sin tæft for den nøgne, afpillede grimhed. Det kunne have været vildt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet