Total Recall (2012)
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 4. dec 2012 | Af: The Insider | Set på Blu-Ray
Kald mig bare tosset, men jeg så faktisk frem til Len Wisemans “Total Recall”-remake. Jovist, den oprindelige “Total Recall” fra 1990 (eller “Sidste udkald”, som filmen jo hedder på dansk) er stadig pokkers underholdende, især takket være dens vidunderligt overgearede action, spydige humor og Arnold Schwarzeneggers kolossale karisma. Men selvom Paul Verhoevens actionbrag havde et større intellekt end den gennemsnitlige 90’er-actionfilm, så havde den hollandske instruktør angiveligt kun gnasket på overfladen af alt det kød, der lå på forlægget: Philip K. Dicks novelle “We Can Remember It for You Wholesale”. Så jeg krydsede fingre for, at Wiseman ville grave et par spadestik længere ned i Dicks skriverier og gå i en helt anden retning end Verhoevenen med sin filmatisering. Dicks idérigdom og Wisemans flair for solid action (“Underworld”, “Die Hard 4.0”) lignede på papiret en smuk kombination.
Wiseman stiler dog tydeligvis efter at levere en mere seriøs affære end Verhoeven, så han dræner praktisk talt filmen for den selvironi, der var med til at gøre originalen så fornøjelig. Et dristigt træk, jovist, men desværre har Wiseman ikke noget godt i ærmet til at udfylde det vakuum, der efterlades af den manglende humor. Hvor de ofte overlagt overgearede præstationer, brogede bifigurer og Schwarzeneggers vittige bemærkninger (”see you at the party, Richter!”) var store plusser i “Sidste udkald”, så fremstår den nye “Total Recall” som en film, der tager sig selv alt for højtidelig og sjældent har det sjovt med at fortælle sin egen og (trods alt) temmelig forrykte fortælling, hvorfor det som tilskuer også bliver svært at more sig.
Men noget går galt under processen, en række soldater trænger pludseligt ind og beskyder alt og alle, og en febrilsk, forvirret Quaid nedkæmper basserne egenhændigt og flygter hjem til konen, som prompte forsøger at dræbe ham. Hvad katten foregår der? Er Quaid i virkeligheden en futuristisk Jason Bourne? En toptrænet soldat med hukommelsestab? Eller sidder han stadig i stolen hos Rekall og drømmer det hele? Som Quaid selv siger (endnu en af originalens berømte replikker): ”Hvis jeg ikke er mig, hvem fanden er jeg så?”
Præsenteret i 1080p/AVC 2.40:1. En splinterny og dyr sci-fi-film som “Total Recall” bør se fantastisk ud i HD, og det gør den også. Der er ikke ét tilnærmelsesvis sløret billede, jeg bemærkede aldrig edge-enhancement eller banding, og de generelt jordnære og nedtonede farver gengives perfekt. Visuelt er “Total Recall” en meget dunkel film, der hovedsageligt foregår om natten eller i skumle, skyggefulde lokaler og korridorer, men ingen detaljer går nogensinde tabt i mørket. Bedst af alt: Transferet har en appetitlig, celluloidagtig tekstur. Det er noget af en bedrift, når nu filmen blev skudt digitalt og rummer så mange computergenererede baggrunde og effekter.
Dolby TrueHD 5.1-lydsporet er nøjagtig lige så fremragende som transferet. Filmens fremtidsunivers summer af liv, og det kan mærkes på den enormt gennemførte lydside. Alt fra flyvende biler til fjern gadeaktivitet optræder jævnligt i de forskellige kanaler, uden at man nogensinde føler, at man drukner i overflødige lydeffekter. Hver eneste replik kommer klokkeklart igennem, og panoreringerne fungerer fortrinligt – når bilerne og togene kører forbi kameraet, føles det vitterligt, som om de farer forbi sofaen i hjemmebiografen. Subwooferen giver også både lydeffekterne og musikken ekstra punch, og nu vi taler om Harry Gregson-Williams’ score, så folder det sig i øvrigt fornemt ud over hele kanalnetværket. Et glimrende mix.
På Blu-ray medfølger en forlænget Director’s Cut-udgave af filmen, som er 12 minutter længere end biografversionen. Ud over at rumme en masse korte øjeblikke og replikker her og der, indeholder denne alternative version også en mindre birollepræstation af selveste Ethan Hawke, som er del af et mindre sideplot, der blev slettet fra biografudgaven, og som faktisk giver historien en smule mere slagkraft og sammenhæng, men som dog ikke styrker filmen så meget, at den fortjener en højere placering på karakterskalaen.
På disk 2 er der otte minutters muntre fraklip, ni dokumentarer (samlet varighed: ca. 33 min.) og i alt fem korte, computerskabte sekvenser (samlet varighed: ca. 26 min.), der viser, hvad filmmagerne havde i tankerne, før de indspillede scenerne. Klippene appellerer nok først og fremmest til folk med interesse i computeranimation. Dokumentarerne fokuserer på filmens computereffekter og skuespillere, mens den bedste i bunken, “Science Fiction vs. Science Fact”, indeholder et spændende interview med fysikprofessoren Michio Kaku, som diskuterer, hvor tæt fiktionen i “Total Recall” læner sig op ad den potentielle, fremtidige virkelighed. Interessant og også en anelse skræmmende.
“Total Recall” er slet ikke noget rædsomt remake, men det er heller ikke synderligt godt. Jovist, Len Wisemans genindspilning af Arnold Schwarzenegger-klassikeren “Sidste udkald” er både relativt vellavet og velspillet, men man savner i dén grad overraskelser, alt imens filmen springer fra den ene skudduel til den anden uden at servere meget af værdi i intermezzoerne. Filmens fans kan dog med god samvittighed investere i denne Blu-ray, idet AV-præsentationen er upåklagelig, og ekstramaterialet er interessant og velproduceret. Derfor kan nysgerrige fans af originalen også leje skiven med god samvittighed.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet