Tracks
Udgivet 5. aug 2014 | Af: paideia | Set i biografen
Én kvinde. Fire kameler. Et uforløst barndomstraume. Og den ubarmhjertige australske ørken. Det lyder godt, ikke? Man kan forestille sig, hvor nemt det har været at sælge historien til Hollywood. Så er det mindre vigtigt, at kamelerne faktisk er dromedarer, at kvinden havde selskab på store dele af rejsen sin 2700 kilometer lange rejse igennem ørkenen og at traumet måske mere har karakter af en psykose med et bekymrende tydeligt dødsønske. Der er ingen tvivl om, at denne film vil blive en sukkersød helgenkåring, som insisterer på at bøje alle sine pointer i neon og klistre alle scener ind i klam violinsirup. Det sker så bare ikke.
Opgaven gøres heller ikke lettere af, at Robyn er en meget lukket person, der kun langsomt og modvilligt åbner op. Wasikowska formår at gøre hende tilpas menneskelig til, at vi trods alt forstår karakteren og samtidig så hård i overfladen, at det berør os så meget mere, når den endelig bryder sammen. Forholdet til fotografen Rick, der skal tage billeder af hende under rejsen, som National Geographic har finansieret, er et oplagt eksempel. Hun er afvisende og fjendtlig i starten, hvilket lyder som en alt for velkendt kliché, men selv efter de er kommet tættere på hinanden, er hun benhårdt fokuseret på sit projekt og viser ingen ømhed overfor ham.
Det, der gør filmen værd at opsøge og på samme tid fjerner den fra at være en reklame for National Geographic, er de utroligt smukke billeder. Den australske ødemark bliver næsten til et besjælet landskab. Et særligt godt greb, som der bruges meget effektivt, er at åbne en scene med et nærbillede af Robyn, hvorefter der gradvist i klippene åbnes mere og mere op for landskabet omkring hende, indtil vi ender med panorama-shots, der kunne være taget ud af en fotobog eller for den sags skyld førnævnte blad. Det er hele tiden gennem Robyns perspektiv, at vi oplever de storslåede tableauer, og derfor virker de kun endnu mere overvældende.
“Tracks” er ikke en original eller for den sags skyld synderligt stor eller vigtig historie. De væsentlige pointer er set før, men jeg blev alligevel overvældet af, hvor stærkt filmen virkede. Billedsiden formåede at hive mig ind i historien, og gav mig næsten selv lyst til en tur gennem ørkenen. Der er indstillinger i filmen, der er så smukke, at det er til at tude over. Fotografen, Mandy Walker, vil jeg i den grad holde øje med fremover. “Tracks” er så meget mere end den ser ud til ved første øjekast, hvilket passende kunne være mottoet for nyere australsk film. Den lægger sig i den forbindelse fint i forlængelse af “Animal Kingdom”, “Snowtown” og “Last Ride”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet