Train to Busan
Udgivet 11. jan 2017 | Af: Anders Brendstrup | Set i biografen
Der er noget med det lukkede rum, der frister denne verdens historiefortællere. Alt fra kister til telefonbokse og elevatorer er blevet prøvet. Det føles næsten som frivillige benspænd, en altid eskalerende konkurrence om, hvem der kan finde den mest vanvittigt lille kulisse og samtidig underholde. Men det kan også være en kreativ hjælp, der holder karaktererne fast i en trykkoger og intrigen gående. Sådan føles det i hvert fald i “Train to Busan”, der på dygtig vis kombinerer den evige zombiefilm med et af de mest populære lukkede rum: det ustoppelige tog.
Når angrebene først sætter ind, falder de nådesløst, nærmest oven i hinanden. Og vi følger med. Svajende håndholdt kamera fanger følelsen af at være midt i kaos. Omringet og helt på spanden. Men det er især, når det zoomer ud, at “Train to Busan” viser filmiske muskler. Sang-ho Yeon bruger Seouls forladte togstationer som en slags minimalistiske skulpturer, men ikke bare for syns skyld. Den åbne, inviterende glasarkitektur byder simpelthen ikke på nogen gemmesteder, når rulletrappen kører lige ned i en bunke kødædende zombier. Til gengæld ser det fantastisk ud. Stålbjælker og panoramavinduer møder knækkede knogler og blødende muskler med voldsom effekt.
Det gode ved Sang-ho Yeons præmis er dog, at den har et indbygget dilemma. Modsat “Speed” eller en hvilken som helst Steven Seagal-film er man ikke nødvendigvis reddet, hvis man står af. Busan nærmer sig ude i horisonten, men om det er godt eller skidt, ved man aldrig. Som tilskuer kan man se at ‘de ti små cyklister’ bliver færre og færre, og at det må betyde en form for slutning. I takt med, at folk forsvinder, bliver man dog mere og mere i tvivl, om “Train to Busan” ender tragisk for alle de involverede. Yeon er god til ikke at ‘dødsmærke’ enkelte personer for tydeligt og holder spørgsmålet åbent indtil det sidste. Men død er der masser af.
“Train to Busan” hiver fat i den lille frygt, der kan opstå, når man sidder i en metalkasse, som brager ud af et spor med 300 km/t. Man har overladt kontrollen. Og uanset hvor lille sandsynligheden for en katastrofe er: Går det galt, så går det galt. Toget er i den grad et lukket rum, men Sang-ho Yeon nøjes ikke med klaustrofobisk horror. Bunker af zombier, eksplosioner og over-hals-og-hoved-jagt tilsættes i noget af det mest afsindigt veludførte action længe. Sjældent har det været så spændende at se nogen løbe efter toget.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet